Master-Studium International Business and Economic Diplomacy
Im Kontext wirtschaftlicher und politischer Entwicklungen erkennen Sie die Bedeutung von internationalen Wirtschaftsbeziehungen und nutzen diese, um in internationalen Märkten erfolgreich zu sein.
Im Fokus unseres zweijährigen Master-Studiums steht die Vermittlung von fundierten und zukunftsorientierten Kompetenzen im Bereich des internationalen Managements und der Wirtschaftsdiplomatie. Wir vermitteln Ihnen jene Führungsqualitäten, mit denen Sie sich in einem wettbewerbsorientierten und sich ständig wandelnden globalen Umfeld selbstbewusst behaupten können. Umfassende Praxiskomponenten, die Weiterentwicklung von Soft Skills sowie wissenschaftliche Fähigkeiten runden Ihre akademische Ausbildung ab und garantieren Ihre Employability.
Das Studium: Master of Arts in Business (MA)
Strategisch ausgerichtet, praxisorientiert, international und interdisziplinär – das ist unser Master-Studiengang International Business and Economic Diplomacy.
Slowbalisation vs. Globalisation 4.0
Obwohl protektionistische Tendenzen und politische Dezentralisierungsversuche immer stärker in den Fokus rücken, führen neue Geschäftsmodelle und Digitalisierung dazu, dass Konsumentinnen und Konsumenten wie auch Produzentinnen und Produzenten immer stärker miteinander verbunden sind.
Das erlaubt Unternehmen, neue globale Märkte zu erschließen und bestehende Märkte zu verändern, führt aber zugleich auch zu einer Veränderung politischer, ökonomischer und gesellschaftlicher Rahmenbedingungen.
International Business meets Economic Diplomacy
Das Zusammenspiel der beiden Kernbereiche International Business und Economic Diplomacy ermöglicht es unseren Absolventinnen und Absolventen, zum Internationalisierungsprozess von Unternehmen beizutragen.
Einerseits erkennen sie dank fundierter Kenntnisse der internationalen Marktdynamik Geschäftspotenziale und andererseits wird eine erfolgreiche Umsetzung dieser unternehmerischen Aktivitäten durch den Aufbau eines Netzwerks aus relevanten internationalen Stakeholdern unterstützt.
Study the international way
Im Studiengang studieren Sie mit Kolleginnen und Kollegen aus aller Welt, diskutieren Kulturen, Weltgeschehen und Entwicklungen der Wirtschaft mit Lehrenden vor interdisziplinärem und internationalem Hintergrund und tauschen sich bei Gastvorträgen und Besuchen bei internationalen Unternehmen und Organisationen aus. Darüber hinaus haben Sie die Möglichkeit, das 4. Semester an einer unserer Partner-Hochschulen zu verbringen.
Tipp
Volle Vereinbarkeit mit Ihrem Beruf oder doch lieber ein freies Wochenende? In diesem berufsbegleitenden Master-Studiengang bieten wir zwei verschiedene Zeitmodelle an: Entweder Sie studieren jeweils Donnerstag und Freitag oder alternativ Freitag und Samstag. Darüber hinaus finden Lehrveranstaltungen und Exkursionen an insgesamt drei Blockwochen im gesamten Studium statt. Das Studium ist daher optimal mit Ihren beruflichen und/oder privaten Anforderungen vereinbar.
Unsere Studierenden sind die ‚Game Changer‘ von morgen: Sie sind aufgeschlossen, innovativ, konsequent und zukunftsgerichtet. Sie setzen auf internationale Zusammenarbeit und Diplomatie – nicht nur um Außenhandel, ausländische Investitionen und Innovationen zu fördern, sondern auch um ökologische und ökonomische Nachhaltigkeit zu erzielen.
Studiengangsleiterin Alina Schoenberg
Erfolgskonzept: Theorie + Praxis
Das Studium umfasst 3 Säulen:
Die Kernbereiche
In den Semestern 1-3
Im Kernbereich International Business beschäftigen Sie sich mit den innerbetrieblichen Aktivitäten, die im Internationalisierungsprozess relevant sind. Sie vertiefen daher Ihre Vorkenntnisse zum Beispiel in den Bereichen International Management, International Finance, International Employment Relations und International Marketing.
Die strategische Ausrichtung der Inhalte fördert Ihre Führungskompetenzen und erlaubt es Ihnen, die Wettbewerbsfähigkeit von Unternehmen im internationalen Kontext korrekt einzuschätzen und positiv zu beeinflussen.
Im Kernbereich Economic Diplomacy konzentrieren Sie sich auf die externen Faktoren, die die Rahmenbedingungen für internationale Wirtschaftsbeziehungen setzen und daher maßgeblich zum Unternehmenserfolg im Ausland beitragen.
Der Schwerpunkt liegt hier auf der Innen- und Außenwirtschaftspolitik sowie auf Investitions- und Wirtschaftsförderungsmaßnahmen: Um Unternehmenspartnerschaften erfolgreich aufbauen zu können, beschäftigen Sie sich mit dem Management von Wirtschaftsbeziehungen mit nationalen und internationalen Unternehmen, politischen Institutionen, internationalen Organisationen, NGOs und der Bevölkerung.
Lehrveranstaltungen wie International Political Economy, International Institutions, Location Analysis und International Business Law begünstigen das Verständnis des dynamischen Zusammenspiels von Ökonomie, Politik und Recht und verdeutlichen dadurch die Rolle von Unternehmen in einer globalisierten Welt. Chancen und Herausforderungen, welche die Internationalisierung mit sich bringt, werden in Lehrveranstaltungen wie Governance and Ethics, Economic Diplomacy oder International Tendering verdeutlicht.
Employability und Research Skills
In den Semestern 1-4
Zusammengeführt werden die Kernbereiche International Business und Economic Diplomacy im Kernbereich Employability and Research Skills.
Im Skill Lab bauen Sie sowohl Ihre Hard Skills als auch die Soft Skills aus. Einige Beispiele: In der Lehrveranstaltung Business Analytics erlernen Sie, anwendungsorientiert Geschäftsdaten zu verstehen, zu analysieren und diese unterstützend in den unternehmerischen Entscheidungsprozess einfließen zu lassen. In Consulting trainieren Sie das für Managerinnen und Manager wichtige Auftreten. Und in den Lehrveranstaltungen Negotiation Techniques und Crisis Management beschäftigen Sie sich damit, wie Sie Verhandlungen im wirtschaftlichen und politischen Kontext professionell führen und wie Sie zur Krisenstabilität Ihrer Organisation beitragen können.
Des Weiteren erlernen Sie die diplomatische Etikette, die ein angemessenes Auftreten vor nationalen und internationalen Vertreterinnen und Vertretern aus Politik und Wirtschaft sicherstellt.
Die erlernten Fähigkeiten können Sie im 4. Semester im Rahmen einer umfangreichen Business Simulation anwenden. Ihre akademischen Fähigkeiten erweitern Sie in der Veranstaltung Research Methodology. Im Rahmen Ihrer Master-Arbeit erhalten Sie die Gelegenheit, eine Fragestellung aus einem der Kernbereiche wissenschaftlich zu behandeln und so Ihr eigenes Kompetenz-Profil weiter zu schärfen.
Auch Praxisorientierung ist an unserer Hochschule nicht nur ein Schlagwort: Im Studium lassen unsere Lehrenden Erfahrungen aus ihrer Berufspraxis einfließen. Problemstellungen werden anhand von Case Studies diskutiert und behandelt. Projekte mit Unternehmen ermöglichen eine praktische Auseinandersetzung mit dem Gelernten.
Die Electives
In den Semestern 2 & 3
In den Kernbereichen International Business und Economic Diplomacy verschaffen Sie sich einen tiefgehenden Überblick über die internen und externen Faktoren, die für den Internationalisierungsprozess erfolgsentscheidend sind.
In den Electives gehen Sie einen Schritt weiter: Sie werden zur Expertin oder zum Experten und beschäftigen sich eingehend mit strategischen Fragen des internationalen Handels im unternehmerischen Kontext oder mit der institutionellen Perspektive der internationalen Zusammenarbeit.
Gestalten Sie die Schwerpunkte des Studiums ganz nach Ihren persönlichen Interessen. Die Electives im 2. und im 3. Semester geben Ihnen die nötige Flexibilität.
Studienplan
Was wird Sie im Studium genau erwarten? Der Studienplan gibt Ihnen eine Übersicht.
Klicken Sie auf die einzelnen Lehrveranstaltungen um nähere Informationen zu erhalten.
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Strategic Management | ||
International Management | 2 | 3 |
International Management
Module:
Strategic Management
Root module:
Strategic Management
Semester: 1
Course code:
IMOB1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This lecture deals with relevant theories and methods in international strategic management that will support the ability of developing and implementing competitive strategies in a globalized world. The course focuses on theoretical explanations and their practical implications of the strategic role of internationalization, international organizational structures and foreign operation modes, Fundamental principles of leadership, strategies of multinational enterprises. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Advanced International Marketing | 2 | 3 |
Advanced International Marketing
Module:
Strategic Management
Root module:
Strategic Management
Semester: 1
Course code:
MCB1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Value creation is impossible for a business without customers. This lecture deals with markets and market analyses. The course focuses on marketing practices of firms looking for international market opportunities. The course will concentrate on how to assess, develop and implement global market opportunities. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
International Employment Relations | 2 | 3 |
International Employment Relations
Module:
Strategic Management
Root module:
Strategic Management
Semester: 1
Course code:
IER1ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Dispersed workforces are very common in international business. However, digitalisation leads to changing means of collaboration. In this course students discuss the role of workstyles and leadership.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Financial Management | ||
Performance Management | 2 | 3 |
Performance Management
Module:
Financial Management
Root module:
Financial Management
Semester: 1
Course code:
PEMA1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This lecture focuses on the performance management system that ensures that organizations define and achieve short and long term goals.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Institutions and Diplomacy | ||
International Institutions | 2 | 3 |
International Institutions
Module:
Institutions and Diplomacy
Root module:
Institutions and Diplomacy
Semester: 1
Course code:
INI1ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This course covers the essentials of the international institutions, which are important for international trade.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Economic Diplomacy | 2 | 3 |
Economic Diplomacy
Module:
Institutions and Diplomacy
Root module:
Institutions and Diplomacy
Semester: 1
Course code:
ECD1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This lecture focuses on the role of diplomacy for international business. It discusses the factors shaping economic diplomacy, the involved stakeholders as well as the economic success of international economic relations. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
International Business Law | 2 | 4 |
International Business Law
Module:
Institutions and Diplomacy
Root module:
Institutions and Diplomacy
Semester: 1
Course code:
LAW1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course outlines the fundamentals of international law and different legal systems, as well as addressing legal challenges (e.g. space exploitation, sea exploitation etc.). Legal environment of international business
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Employability Skills | ||
Business Analytics I | 2 | 4 |
Business Analytics I
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 1
Course code:
BUAI1WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
In this course students focus on descriptive analytics. Also it discusses how data can be obtained for the purpose of supporting management decisions. This course investigates the types of data that are available and how this data can be managed and used for business purposes. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Negotiation Techniques | 1 | 2 |
Negotiation Techniques
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 1
Course code:
NET1WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
This course focuses on developing relevant negotiation skills, and on the application of negotiation techniques in different business and political settings.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Research Skills and Master Thesis | ||
Quantitative and Qualitative Research Methods | 2 | 2 |
Quantitative and Qualitative Research Methods
Module:
Research Skills and Master Thesis
Root module:
Research Skills and Master Thesis
Semester: 1
Course code:
QQR1WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
In this course students encounter a range of social research methods and data analyses. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Financial Management | ||
International Finance | 2 | 4 |
International Finance
Module:
Financial Management
Root module:
Financial Management
Semester: 2
Course code:
IFA2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This lecture focuses on theoretical and practical aspects of international finance such as international capital markets, foreign exchange markets, the derivatives market.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
International Taxation | 2 | 3 |
International Taxation
Module:
Financial Management
Root module:
Financial Management
Semester: 2
Course code:
INTA2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This lecture focuses on understanding important aspects of international corporate taxation, including national regulations, double taxation agreements and regulations at EU level. Furthermore, the course deals with tax consequences of national and international investments for firms and their subsidiaries. Transfer pricing as well as the tax burden of firms are also discussed.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Elective 1: Trade Management Strategies | ||
Developing Business Opportunities in International Trade | 2 | 3 |
Developing Business Opportunities in International Trade
Module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Root module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Semester: 2
Course code:
S1_BDE2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
The development of a unique and value creating business model is a key to creating successful export opportunities. This course introduces the steps of business development, considering target markets and value proposition.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Political and Economic Strategies | ||
International Macroeconomics | 2 | 3 |
International Macroeconomics
Module:
Political and Economic Strategies
Root module:
Political and Economic Strategies
Semester: 2
Course code:
IME2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This lecture focuses on understanding open-economy including topics such as growth and capital flows, external adjustment and global imbalances, international asset pricing, exchange rates, international portfolios, financial frictions, international real business cycle models.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
International Political Economy | 2 | 4 |
International Political Economy
Module:
Political and Economic Strategies
Root module:
Political and Economic Strategies
Semester: 2
Course code:
IPE2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on historic and current developments in international political economy. It explores different ideological currents and theories as well as on different aspects of globalization. with the essentials of the international institutions which are important for international trade.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Location Analysis | 2 | 4 |
Location Analysis
Module:
Political and Economic Strategies
Root module:
Political and Economic Strategies
Semester: 2
Course code:
LOA2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course addresses the economic aspects of regional development when choosing the location for operations. ustrial location
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Governance and Ethics | 2 | 3 |
Governance and Ethics
Module:
Political and Economic Strategies
Root module:
Political and Economic Strategies
Semester: 2
Course code:
GET2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This course focuses on current governance and ethical issues in international business.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Elective 2: International Economic Relations | ||
Foreign Policy Analysis | 2 | 3 |
Foreign Policy Analysis
Module:
Elective 2: International Economic Relations
Root module:
Elective 2: International Economic Relations
Semester: 2
Course code:
S2_FPA2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
This course focuses on the effects of foreign policies on international relations. It includes aspects such as determinants and instruments of foreign policy
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Employability Skills | ||
Business Analytics II | 2 | 4 |
Business Analytics II
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 2
Course code:
BUAII2WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
In this course students focus on predictive analysis. Several business intelligence activities, such as statistical analysis, forecasting/ extrapolation, predictive modeling (as data mining), optimization and simulation are being dicussed. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Crisis Management | 1 | 2 |
Crisis Management
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 2
Course code:
CM2WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
This course focuses on identifying, preventing and controlling organizational crisis as well as the role of planning for crisis.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Financial Management | ||
Mergers and Acquisitions | 2 | 3 |
Mergers and Acquisitions
Module:
Financial Management
Root module:
Financial Management
Semester: 3
Course code:
MAA3VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Alongside business development, mergers and acquisitions are a means of achieving corporate growth or access to foreign markets. On this course the strategic and legal perspectives are discussed and students apply assessment tools.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Elective 1: Trade Management Strategies | ||
Logistics and Supply Chain Management | 2 | 4 |
Logistics and Supply Chain Management
Module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Root module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Semester: 3
Course code:
S1_LSM3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
International business and export is primarily concerned with manufactured goods. Students discuss how the sourcing, logistics and manufacturing operations contribute to the creation of value.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
International Reporting | 2 | 4 |
International Reporting
Module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Root module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Semester: 3
Course code:
S1_INR3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course addresses the requirements of external reporting. Students investigate international accounting standards (IFRS) and discuss how they differ from national standards. This course takes a managerial position on accounting in order to analyse and understand the company financial reporting. The course will focus in particular on:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Internationa Business and CSR | 2 | 4 |
Internationa Business and CSR
Module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Root module:
Elective 1: Trade Management Strategies
Semester: 3
Course code:
S1_CSR3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on discussing sustainable strategies for international business. Several CSR issues related to market activities, working place and the environment are analyzed from the perspective of the firm.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Political and Economic Strategies | ||
International Tendering | 2 | 4 |
International Tendering
Module:
Political and Economic Strategies
Root module:
Political and Economic Strategies
Semester: 3
Course code:
ITE3VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on different procurement and funding opportunities.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Elective 2: International Economic Relations | ||
European Economic Integration | 2 | 4 |
European Economic Integration
Module:
Elective 2: International Economic Relations
Root module:
Elective 2: International Economic Relations
Semester: 3
Course code:
S2_EEI3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on the economics of the European Union. It discusses several aspects of European economic Integration, such as common markets and activities, economic policies aiming at the optimizing the allocation and distribution of resources in the EU and economy stabilizing interventions.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Interest Groups and Advocacy | 2 | 4 |
Interest Groups and Advocacy
Module:
Elective 2: International Economic Relations
Root module:
Elective 2: International Economic Relations
Semester: 3
Course code:
S2_IGA3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on lobbyism in the context of international business. The course discusses the lobbyism techniques, strategies and the effect of interest groups on public policy.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Development Cooperation and Economic Growth | 2 | 4 |
Development Cooperation and Economic Growth
Module:
Elective 2: International Economic Relations
Root module:
Elective 2: International Economic Relations
Semester: 3
Course code:
S2_DCEG3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
This course focuses on development issues in emerging and developing economies. The course deals with current issues in developing countries and discusses the role of several actors and private firms in decreasing poverty and enhancing economic growth in these countries.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Employability Skills | ||
Consulting | 2 | 3 |
Consulting
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 3
Course code:
CON3WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
The course on consulting provides an overview of the industry, the role of consultants as well as the design of business consulting projects. The course focuses particularly on transformation consulting.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Diplomatic Protocol | 1 | 2 |
Diplomatic Protocol
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 3
Course code:
DPRO3WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
This course focuses on skills related with multi-cultural communication abilities. It deals with various aspects of diplomatic etiquette such as formal communication, behavior for official functions and courtesy rules.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Research Skills and Master Thesis | ||
Research Seminar: Problems and Challenges in International Trade | 2 | 6 |
Research Seminar: Problems and Challenges in International Trade
Module:
Research Skills and Master Thesis
Root module:
Research Skills and Master Thesis
Semester: 3
Course code:
PIB3SE
Contact hours per week:
2
ECTS: 6
Course Content:
Students write a seminar paper during the course of this seminar and discuss several aspects of the seminar topic.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Employability Skills | ||
International Business Project | 2 | 4 |
International Business Project
Module:
Employability Skills
Root module:
Employability Skills
Semester: 4
Course code:
BPRO4SE
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Students are challenged to compete in a business simulation that combines all various aspects of a real corporation.
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Research Skills and Master Thesis | ||
Master Thesis | 0 | 22 |
Master Thesis
Module:
Research Skills and Master Thesis
Root module:
Research Skills and Master Thesis
Semester: 4
Course code:
MAT4DA
Contact hours per week:
0
ECTS: 22
Course Content:
Submission of the master thesis
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Master Exam | 0 | 4 |
Master Exam
Module:
Research Skills and Master Thesis
Root module:
Research Skills and Master Thesis
Semester: 4
Course code:
MAE4AP
Contact hours per week:
0
ECTS: 4
Course Content:
Master committee exam
Course outcome:
Within the master committee exam the student demonstrates the ability to:
|
Spezialisierungen
Setzen Sie Ihre eigenen Schwerpunkte: Im Studium entscheiden Sie sich für 1 von 2 Electives. Diese finden im 2. und im 3. Semester statt.
Trade Management Strategies
Sie möchten mit Ihren Produkten internationale Märkte erschließen? In diesem Elective beleuchten Sie relevante Aspekte, die Ihnen zusätzlich zu den Kernbereichen ermöglichen, erfolgreiche Exportstrategien zu definieren.
Sie beschäftigen sich mit der Erstellung von Business-Plänen, die sowohl die Ideenfindung, die Markt- und Wettbewerbsanalyse als auch die Exportstrategie enthalten.
Sie werden sich außerdem mit Supply Chain Management befassen und dadurch die strategische Bedeutung der Bereiche Beschaffung, Logistik und Fertigung von Waren besser verstehen.
Sie erlernen internationale Rechnungslegungsstandards und können daher nach Ihrem Studium mit der Finanzberichterstattung umgehen.
Ergänzend zu den geschäftsorientierten Überlegungen werden Sie die gesellschaftliche Verantwortung von international tätigen Unternehmen verstehen und Strategien entwickeln, die Ihrem Unternehmen erlauben, nachhaltiger zu handeln.
International Economic Relations
Sie möchten internationale Zusammenarbeit von einer institutionellen Ebene kennenlernen? Im Elective haben Sie die Möglichkeit, sich mit den Einflussfaktoren politischer Systeme und deren Dynamik zu befassen. So erkennen Sie politische Trends und sind in der Lage, die politische Stabilität von Staaten und Regionen zu analysieren. In diesem Zusammenhang beschäftigen Sie sich auch mit der Rolle von Interessensgruppen im politischen Entscheidungsprozess.
Außerdem befassen Sie sich mit dem wirtschaftlichen und politischen Integrationsprozess in Europa. Ziel ist, dass Sie die Auswirkungen der EU-Handelspolitik, der Regionalpolitik, der Integration der Faktormärkte, der Währungsunion und der Erweiterungsprozesse analysieren können.
Dabei beschränkt sich das Elective allerdings nicht nur auf Europa: Die Globalisierung geht mit einer heterogenen Entwicklung von Ländern einher und bezieht daher auch Kooperationsmöglichkeiten mit Entwicklungsändern mit ein.
Newsletter & Infomaterial
Zusätzliche Informationen gefällig? Abonnieren Sie Ihren personalisierten Newsletter oder bestellen Sie Broschüren über unsere Studiengänge direkt zu sich nach Hause.
Jetzt zusätzliche Informationen anfordernKarrierewege nach dem Master-Studium International Business and Economic Diplomacy
Als Absolventin oder Absolvent des Master-Studiengangs International Business und Economic Diplomacy verfügen Sie über fortgeschrittene Kenntnisse im Bereich Management, über volkswirtschaftliche und politische Analysefähigkeit sowie Verhandlungsgeschick.
Sie sind daher bestens für unterschiedliche Rollen in privatwirtschaftlichen und öffentlichen Organisationen mit internationaler Ausrichtung qualifiziert.
Während des Studiums steht die strategische Komponente im Vordergrund. Die interdisziplinäre Ausbildung ermöglicht es Ihnen, in verschiedensten Funktionen Führungsverantwortung zu übernehmen.
Sie haben die Wahl: Entweder Sie setzen Ihr Wissen in einer heimischen Organisation ein oder Sie entscheiden sich für den Schritt ins Ausland. Wie auch immer: Sie sind bestens aufgestellt für eine internationale Karriere – durch Ihre individuelle Berufserfahrung und ein mögliches Auslandssemester machen Sie sich attraktiv für zukünftige Arbeitgeber.
Sprung in die Selbstständigkeit? Durch den breiten Ansatz im Studium sind Sie auch gerüstet, Ihr eigenes Unternehmen zu gründen und erfolgreich zu managen.
Mögliche Arbeitsfelder
10 Gründe
Es gibt viele Gründe, warum wir auf unsere Hochschule stolz sind. Finden Sie heraus, was uns besonders macht.
Studierenden-Stadt Krems
Was Krems besonders lebenswert macht? Lernen Sie Krems als Studierenden-Stadt kennen.
Service-Stellen
Von Studiumsorganisation bis Praktikums- und Berufsberatung. Informieren Sie sich über das Plus an Services.
Studienberatung
Brauchen Sie Hilfe bei der Entscheidung fürs Studium? Unsere Studienberatung berät Sie gerne in einem persönlichen Gespräch.
Im Fokus: International Business and Economic Diplomacy
Klicken Sie sich durch die Videos des Studiengangs.
Unsere Info-Veranstaltungen
Unser Team
Lernen Sie das Kern-Team des Master-Studiengangs International Business and Economic Diplomacy kennen.
Prof.(FH) Dr. Alina Schoenberg
Studiengangsleitung International Business and Economic Diplomacy
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige WirtschaftStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Input-Output-Analysen, SAM, Allgemeines Gleichgewichtsmodell, Policy Analyse
- Gesundheitsökonomische Evaluationsinstrumente
- Standortanalysen, Räumliche Analysen (GIS), Gravitationsmodelle
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- MarketingMaster of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
[1166]
Schoenberg, A., Bartholomae, F. (2019): Two Shades of Urban Shrinkage: Innovation and Economic Structure in Cities with a Declining Population. CESifo Forum 03/2019 (Autumn): Urban Challenges in Europe, 20(3): 15-19.
-
[918]
Kotek, K., Schoenberg, A., Schwand, C. (2018): CSR Behavior: Between Altruism and Profit Maximization. In Altenburger, R. (Hrsg.), Innovation Management and Corporate Social Responsibility (159-169). Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93629-1 -
[816]
Schoenberg, A. (2018): Regional Disparities in Europe: An Assessment of the Impact of the 2007–2013 Funding Programme on Convergence in Romania and Bulgaria. CESifo Forum 01/2018, 19(1): 32-36.
-
[699]
Bartholomae, F., Nam, C., Schoenberg, A. (2017): Urban Resurgence as a Consumer City: A Case Study for Weimar in Eastern Germany. CESifo Working Paper No. 6610.
-
[697]
Bartholomae, F., Nam, C., Schoenberg, A. (2017): Urban shrinkage and resurgence in Germany. Urban Studies, 54(12): 2071-2718.
Doi: https://doi.org/10.1177/0042098016657780 -
[698]
Josten, S., Bartholomae, F., Schoenberg, A. (2016): National Debt Policies in Europe after the Crisis. CESifo Forum, 17(1): 72-76.
Studiengangsleitung International Business and Economic Diplomacy
Prof.(FH) Dr. Alina SchoenbergKernkompetenzen
Input-Output-Analysen, SAM, Allgemeines Gleichgewichtsmodell, Policy AnalyseGesundheitsökonomische EvaluationsinstrumenteStandortanalysen, Räumliche Analysen (GIS), Gravitationsmodelle
Birgit Teufer, MA
Wissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of Business
Institut Betriebswirtschaft und ManagementStandort
IMC Campus KremsIMC Campus Trakt G- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Einfluss alternativer Konsument*innennetzwerke auf nachhaltige Entwicklung und Regionalentwicklung
Projektleitung, Department of Business
-
[1588]
Teufer, B., Lang, G., Affengruber, L., Grillich, L. (2020): Challenges and opportunities of digitalization for health and well-being at work. European Journal of Public Health, 30(Supplement_5): ckaa165.029.
Doi: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckaa165.029 -
[1589]
Viswanathan, M., Kahwati, L., Jahn, B., Giger, K., Dobrescu, A., Hill, C., Klerings, I., Meixner, J., Persad, E., Teufer, B., Gartlehner, G. (2020): Universal screening for SARS‐CoV‐2 infection: a rapid review. Cochrane Database of Systematic Reviews(9): 1465-1858.
Doi: https://doi.org/10.1002/14651858.CD013718 -
[1598]
Teufer, B., Nußbaumer-Streit, B., Schwingshackl, L., Langer, G., Ebenberger, A., Gartlehner, G. (2020): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 4. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: von der Evidenz zur Empfehlung (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 156: 105-112.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2020.07.005 -
[1597]
Chevance, A., Ravaud, P., Tomlinson, A., Le Berre, C., Teufer, B., Touboul, S., Tran, V. (2020): Identifying outcomes for depression that matter to patients, informal caregivers, and health-care professionals: qualitative content analysis of a large international online survey. The Lancet Psychiatry, 7(8): 692-702.
Doi: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30191-7 -
[1596]
Sommer, I., Teufer, B., Szelag, M., Nussbaumer-Streit, B., Titscher, V., Klerings, I., Gartlehner, G. (2020): The performance of anthropometric tools to determine obesity: a systematic review and meta-analysis. Scientific reports, 10(1): 12699.
Doi: https://doi.org/10.1038/s41598-020-69498-7 -
[1599]
Ebenberger, A., Nussbaumer-Streit, B., Teufer, B., Langer, G., Schwingshackl, L., Töws, I., Gartlehner, G. (2020): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 3: Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Vertrauenswürdigkeit der Evidenz beurteilen (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 153: 119-125.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2020.06.001 -
[1595]
Teufer, B., Lang, G., Affengruber, L., Grillich, L. (2020): Herausforderungen und Chancen der Digitalisierung für Gesundheit und Wohlbefinden bei der Arbeit. In Thieme (Hrsg.), Das Gesundheitswesen (460). Stuttgart : Thieme.
Doi: https://doi.org/10.1055/s-0040-1708987 -
[1602]
Teufer, B., Ebenberger, A., Affengruber, L., Kien, C., Klerings, I., Szelag, M., Grillich, L., Griebler, U. (2019): Evidence-based occupational health and safety interventions: a comprehensive overview of reviews. BMJ open, 9(12): e032528.
Doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-032528 -
[1600]
Nußbaumer-Streit, B., Teufer, B., Langer, G., Meerpohl, J., Ebenberger, A., Gartlehner, G. (2019): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 2. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Erweiterung der Checkliste zur Entwicklung von Leitlinien (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 147: 120-126.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.11.001 -
[1601]
Teufer, B., Nußbaumer-Streit, B., Ebenberger, A., Titscher, V., Conrad, S., Langer, G., Töws, I., Gartlehner, G. (2019): GRADE-Leitlinien zu Gerechtigkeit 1. Berücksichtigung der Gerechtigkeit im Gesundheitswesen bei der Entwicklung von GRADE-Leitlinien: Einführung und Hintergründe (deutsche Übersetzung). Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, 146: 53-59.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.08.002 -
[1603]
Matyas, N., Aschenberger, F. , Wagner, G., Teufer, B., Auer, S., Gisinger, C., Kil, M., Klerings, I., Gartlehner, G. (2019): Continuing education for the prevention of mild cognitive impairment and Alzheimer’s-type dementia: a systematic review and overview of systematic reviews. BMJ open, 9(7): e027719.
Doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-027719 -
[1604]
Sommer, I., Titscher, V., Teufer, B., Klerings, I., Nußbaumer-Streit, B., Szelag, M., Affengruber, L., Wagner, G., Glechner, A., Kien, C., Ebenberger, A., Schiller-Frühwirth, I., Dorner, T., Siebenhofer, A., Haditsch, B., Bachler, H., Siebert, U., Gartlehner, G. (2019): Evidenzbasierte Empfehlungen zur Überarbeitung der österreichischen Vorsorgeuntersuchung. Wiener medizinische Wochenschrift , 169: 339-349.
Doi: https://doi.org/10.1007/s10354-019-0699-6 -
[1605]
Teufer, B., Sommer, I., Nussbaumer-Streit, B., Titscher, V., Bruckmann, C., Klerings, I., Gartlehner, G. (2019): Screening for periodontal diseases by non-dental health professionals: a protocol for a systematic review and overview of reviews. Systematic reviews, 8(1).
Doi: https://doi.org/10.1186/s13643-019-0977-9 -
[1606]
Teufer, B., Sommer, I., Affengruber, L. (2018): Why small-sized companies implement workplace health promotion and what they expect. European Journal of Public Health, 28(suppl_4): cky214.108.
Doi: https://doi.org/10.1093/eurpub/cky214.108 -
[1608]
Hudetz, C., Teufer, B. (2018): Zero Waste: Nachhaltiges Konsumverhalten zur Müllvermeidung und -reduktion in Österreich. In Fachhochschule Salzburg GmbH (Hrsg.), Online-Tagungsband FHK Forschungsforum 2018. Salzburg: FFH.
-
[1610]
Wagner, G., Schultes, M., Titscher, V., Teufer, B., Klerings, I., Gartlehner, G. (2017): Efficacy and safety of levomilnacipran, vilazodone and vortioxetine compared with other second-generation antidepressants for major depressive disorder in adults: A systematic review and network meta-analysis. Journal of affective disorders, 228: 1-12.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.056 -
[1609]
Teufer, B., Schwarzenberger, H. (2017): Einfluss der Persönlichkeit auf nachhaltigen Konsum. In IMC Fachhochschule Krems GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2017. Krems: FFH.
Birgit Teufer, MATWissenschaftliche Mitarbeit / PhD Student Department of BusinessDr. Dipl.-Wirt.-Inf. Helena Lovasz-Bukvova, MRes
Professorin Department of Business
Institut Digitalisierung und InformatikStandort
IMC Campus KremsIMC Campus Trakt G- E-Learning
- Datenanalyse
- Forschungsmethodik
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- UnternehmensführungBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- InformaticsBachelor of Science in Engineering / Vollzeit
- Digital Business Innovation and TransformationMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
[email protected]
Department of Business
-
Digital Innovation Hub OST (DIHOST)
Department of Business
-
Mixed Reality Based Collaboration for Industry (MRBC4i)
Department of Business
-
eMobSim - Elektromobilität im Alltag
Department of Business
-
Scan2VR
Department of Business
-
[1641]
Kormann-Hainzl, G., Lovasz-Bukvova, H., Hoelzl, M. (2021): Are smarts villages just smaller smart cities? Call for a region-type-specific approach to the smartification of communities. In Hemker, T., Müller-Török, R., Prosser, A., Sasvari, P., Scola, D., Urs, N. (Hrsg.), Central and Eastern European e/Dem and e/Gov days 2021. Conference Proceedings (115-126). virtual: Facultas.
-
[1611]
Grünbacher, P., Seidl, C., Dhungana, D., Lovasz-Bukvova, H. (Hrsg.). (2021): VaMoS'21: 15th International Working Conference on Variability Modelling of Software-Intensive Systems, Virtual Event / Krems, Austria, February 9-11, 2021. Krems: ACM.
Doi: https://doi.org/10.1145/3442391 -
[1333]
Lovazs-Bukova, H., Hage, R., Waiguny, M.K.J., Gruber-Mücke, T. (2020): ESTABLISHING AN AVATAR-BASED PRESENCE ON INSTAGRAM. In Doucek, P., Chroust, G., Oškrdal, V. (Hrsg.), IDIMT-2020 Digitalized Economy, Society and Information Management (245-252). Linz: Trauner Verlag.
-
[1209]
Bukvova, H., Figl, K., Neumann, G. (2016): Improving the Quality of Multiple-Choice Exams by Providing Feedback from Item Analysis. In Nissen, V., Stelzer, D., Straßburger, S., Fischer, D. (Hrsg.), Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI) 2016: Technische Universität Ilmenau, 09. - 11. März 2016. Ilmenau: Universitätsverlag Ilmenau.
-
[1772]
Schefer-Wenzl, S., Bukvova, H., Strembeck, M. (2014): A Review of Delegation and Break-Glass Models for Flexible Access Control Management. In Abramowicz, W., Kokkinaki, A. (Hrsg.), Business Information Systems Workshops. BIS 2014. Lecture Notes in Business Information Processing, vol. 183 (93-104). Cham: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-11460-6_9 -
[1764]
Jödicke, C., Bukvova, H., Schoop, E. (2014): Virtual-Collaborative-Learning-Projekte. Der Transfer des Gruppenlernens in den virtuellen Klassenraum. In Fischer, H., Köhler, T. (Hrsg.), Postgraduale Bildung mit digitalen Medien. Fallbeispiele aus den sächsischen Hochschulen (187-197). Münster: Waxmann.
-
[1762]
Tawileh, W., Bukvova, H., Schoop, E. (2013): Virtual Collaborative Learning: Opportunities and Challenges of Web 2.0-Based E-Learning Arrangements for Developing Countries. In Azab, N. A. (Hrsg.), Cases on Web 2.0 in Developing Countries: Studies on Implementation, Application, and Use (380-410). Hershey, PA, USA: IGI Global.
Doi: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-2515-0 -
[1757]
Wendler, R., Bukvova, H., Leupold, S. (2013): Qualitative Comparative Analysis in Information Systems and Wirtschaftsinformatik. In Alt, R., Franczyk, B. (Hrsg.), Proceedings of the 11th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI2013) (1457-1471). Leipzig: Universität Leipzig.
-
[1771]
Kummer, C., Bukvova, H., Jödicke, C. (2012): Gestaltungsmaßnahmen zur Förderung kollaborativer Wiki-Arbeit in der Hochschullehre. In Kohler, T., Kahnwald, N. (Hrsg.), Communities in New Media: Virtual Enterprises, Research Communities & Social Media Networks: 15. Workshop GeNeMe ’12 Gemeinschaften in Neuen Medien (241-252). Dresden: TUDpress.
-
[1753]
Bukvova, H. (2012): A holistic approach to the analysis of online profiles. Internet Research, 22(3): 340-360.
Doi: https://doi.org/10.1108/10662241211235680 -
[1738]
Bukvova, H. (2011): Scientists online: A framework for the analysis of Internet profiles. First Monday, 16(10).
Doi: https://doi.org/10.5210/fm.v16i10.3584 -
[1733]
Laakso, M., Welling, P., Bukvova, H., Nyman, L., Björk, B., Hedlund, T. (2011): The development of open access journal publishing from 1993 to 2009. PloS one, 6(6): e20961.
Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0020961 -
[1746]
Bukvova, H. (2011): Taking new routes: Blogs, Web sites, and Scientific Publishing. ScieCom Info, 7(2).
-
[1750]
Bukvova, H., Meyer, S., Schoop, E. (2010): eLectures: Vom Nebenprodukt zum strukturierten Blended Learning Arrangement. In Schumann, M., Kolbe, L., Breitner, M., Frerichs, A. (Hrsg.), Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2010, Proceedings (1425-1436). Göttingen: Universitätsverlag Göttingen.
-
[1769]
Bukvova, H., Lehr, C., Lieske, C., Weber, P., Schoop, E. (2010): Gestaltung virtueller kollaborativer Lernprozesse in internationalen Settings. In Schumann, M., Kolbe, L., Breitner, M., Frerichs, A. (Hrsg.), Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2010, Proceedings (1449-1460). Göttingen: Universitätsverlag Göttingen.
-
[1759]
Kalb, H., Bukvova, H., Schoop, E. (2009): Social Software im Forschungsprozess: Ein Framework zur explorativen Strukturierung. In Meißner, K., Engelien, M. (Hrsg.), GeNeMe '09: Gemeinschaften in Neuen Medien (125-134). Dresden: TUDpress.
-
[1739]
Lieske, C., Bukvova, H., Schoop, E. (2009): Virtual Collaborative Learning: Auf der Suche nach den Digital Natives. In Schwill, A., Apostolopoulos, N. (Hrsg.), Lernen im Digitalen Zeitalter. Workshop-Band Dokumentation der Pre-Conference zur DeLFI2009 (61-68). Berlin: Logos Verlag.
-
[1745]
Bukvova, H. (2009): Supporting the initiation of research collaborations. In Ruhland, J., Kirchner, K. (Hrsg.), Jena Research Papers in Business and Economics (64-71). Jena: Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät, Universität Jena.
-
[1766]
Bukvova, H., Kalb, H., Lieske, C., Schoop, E. (2009): E-Lectures im Hochschulunterricht. In Meißner, K., Engelien, M. (Hrsg.), GeNeMe 2009: Gemeinschaften in Neuen Medien (307-315). Dresden: TUDpress.
-
[1748]
Bukvova, H., Gilge, S., Schoop, E. (2007): International Harmonization of Higher Education Programs - A Bottom-Up Approach by exchanging mobile european modules. In Nunes, M., McPherson, M. (Hrsg.), Proceedings of the IADIS International Conference on e-Learning. Lisbon, Portugal 6-8 July 2007 2007 (205-208). Lisbon: IADIS Press.
-
[1773]
Bukvova, H., Gilge, S., Schoop, E. (2006): Enhancing the Framework for Virtual Collaborative Learning. comparison of two Case Studies. In European Distance and E-Learning Network (EDEN) Secretariat (Hrsg.), Proceedings of the 4th EDEN Research Workshop (1-8). Castelldefels, Barcelona: EDEN.
-
[1735]
Bukvova, H., Gilge, S., Schoop, E. (2006): Virtual Collaboration in Higher Education Blended Learning Arrangements. In Meißner, K., Engelien, M. (Hrsg.), GeNeMe '06. Gemeinschaften in Neuen Medien (283-294). Dresden: TUDpress.
Dr. Dipl.-Wirt.-Inf. Helena Lovasz-Bukvova, MResLProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Dipl.-Ing. Dipl.-Wirtsch.-Ing. Michael Bartz
Professor Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige WirtschaftStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Digital Business Transformation
- New World of Work
- Agile Organisationen und Projektmanagement
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Digital Business Innovation and TransformationMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
Guide für Mobiles Arbeiten
Projektleitung, Department of Business
-
MBIT New World of Work Erfolgsmessung
Projektleitung, Department of Business
-
New World of Work: Erfolgsmessung Porsche Informatik GmbH
Projektleitung, Department of Business
-
[1542]
Bartz, M., Borenich, J., Schmutzer, T. (2021): Hybrides Arbeiten & Digitalisierung. Warum Homeoffice erst der Anfang war und kein Stein auf dem anderen bleibt. Seattle: Amazon KDP.
-
[1543]
Bartz, M. (2020): Leitfaden für die Entwicklung von organisatorischen Spielregeln für mobiles Arbeiten und ihre nachhaltige Implementierung. Wien: BMA.
-
[1395]
Bartz, M., Danninger, O., Heidler, P., Hemetsberger, M., Kitzberger, D., Koren, K., Stampfl-Walch, D. (2020): Homeoffice & Videokonferenzen. Was bleibt nach der Krise und wie?. St. Pölten: Amt der NÖ Landesregierung.
-
[903]
Bartz, M. (2018): Digital Transformation Toolbox Part 1. Seattle: Amazon KDP.
-
[821]
Schwand, C., Kormann, G., Pacher, F., Bartz, M. (2018): Digitale Transformation: Mehrwert durch Vernetzung und Austausch in Multi-Projekt-Umgebungen durch strategische Partnerschaften. In Fachhochschule Salzburg GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2018 (1-9). Salzburg: FFH.
-
[692]
Bartz, M., Schwand, C. (2017): Preis der Freiheit – Nutzen von Spielregeln für Mobil- Flexibles Arbeiten. In IMC Fachhochschule Krems GmbH (Hrsg.), Online Tagungsband FHK Forschungsforum 2017 (899-905). Krems: FFH.
-
[690]
Bartz, Michael, Gnesda, Andreas, Schmutzer, Thomas (Hrsg.) (2017): Unternehmen der nächsten Generation. Berlin: Springer.
-
[691]
Bartz, M., Schmutzer, T. (2014): New World of Work. Warum kein Stein auf dem anderen bleibt. Wien: Linde.
-
[259]
Kormann, G., Schuneritsch, W., Bartz, M., Kotek, K., Schwand, C. (2011): Risikoadjustierte Entscheidungsmodelle im Servicebereich - ein Mythos trifft auf Best Practice. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Dipl.-Ing. Dipl.-Wirtsch.-Ing. Michael BartzBProfessor Department of BusinessDr. Anna Fornalska-Skurczynska
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige WirtschaftStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
[1473]
Shneor, R., Mrzygłód, U., Adamska-Mieruszewska, J., Fornalska-Skurczyńska, A. (2021): The role of social trust in reward crowdfunding campaigns’ design and success. Electronic Markets.
Doi: https://doi.org/10.1007/s12525-021-00456-5 -
[1720]
Fornalska-Skurczynska, A. (2018): The importance of firm location for exports activity - literature review. Przedsiebiorczosc i Zarzadzanie, 19(2.1): 131-138.
-
[1719]
Fornalska-Skurczynska, A., Skurczynski, A. (ed.) (2016): Introduction to International Trade. Gdansk: Gdansk University Press.
-
[1718]
Fornalska-Skurczynska, A. (2015): How to effectively support export activity. Oeconomia Copernicana, 6(3): 61-67.
Doi: https://doi.org/10.12775/OeC.2015.021
Dr. Anna Fornalska-SkurczynskaFProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige WirtschaftStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Personalmanagement
- Tourismusmanagement
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- InformaticsBachelor of Science in Engineering / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
-
[1586]
Waiguny M.K.J, Kleiss, D. (2019): Sustainability and Diversity Labels in Job ads. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
-
[261]
Schwand, C., Berger, C., Hartbach, S., Kleiss, D., Kotek, K., Kormann, G., Schachner, M., & Neuherz, C. (2011): Grundelemente der Verkaufsraumgestaltung: Die Suche nach dem Stern. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.KProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Mag. Dr. Martin Waiguny
Akademischer Leiter
KollegiumStandort
IMC Campus KremsIMC Campus Trakt G- Konsumentenverhalten im Umgang mit Medien. Produktplatzierungen, Unterhaltungswissenschaft, Gamification, Werbewirkung
- Kundenstrategie. Werbung und Werbepsychologie, Markt- und Informationsbasiertes Kundenmanagement, Kundenbeziehungsmanagement
- Quantitative und qualitative Forschungsmethoden
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
eMobSim - Elektromobilität im Alltag
Department of Business
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
-
[1333]
Lovazs-Bukova, H., Hage, R., Waiguny, M.K.J., Gruber-Mücke, T. (2020): ESTABLISHING AN AVATAR-BASED PRESENCE ON INSTAGRAM. In Doucek, P., Chroust, G., Oškrdal, V. (Hrsg.), IDIMT-2020 Digitalized Economy, Society and Information Management (245-252). Linz: Trauner Verlag.
-
[1587]
Hwang, E., Waiguny, M.K.J., Hamlin, R. (2019): The effects of sensory cues in advertising a brand extension product. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
-
[1586]
Waiguny M.K.J, Kleiss, D. (2019): Sustainability and Diversity Labels in Job ads. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
-
[818]
Young, O., Kantono, K., Waiguny, M., Hung, L., Hamid, N. (2018): A graphical equivalent to mandated nutrition information tables. British Food Journal, 120(4): 777-787.
Doi: https://doi.org/10.1108/BFJ-07-2017-0407 -
[740]
Terlutter, R., Diehl, S., Koinig, I., Waiguny, M. (2017): Memory of Brand Placements in 2D, 3D, and 4D Movie Clips: An Abstract. In Rossi, P. (Hrsg.), Marketing at the Confluence between Entertainment and Analytics (1079-1079). Cham: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-47331-4 -
[894]
Kennedy, A. M.; Waiguny, M. K. J.;: Consumer Socialisation through Christmas Myths and Ethical Implications.
-
[1590]
Cook, G., Waiguny, M.K.J, Marshall, R. (2017): What makes Crowds to fund. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2017 - Power to the consumers: how content becomes the message, Conference Proceedings. Amsterdam : ICORIA.
-
[738]
Kniesel, H., Waiguny, M., Diehl, S. (2016): Effects of Online Review Response Strategies on Attitudes toward the Hotel. In Verlegh, P., Voorveld, H., Eisend, M. (Hrsg.), Advances in Advertising Research Vol. VI (85-98). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-10558-7_8 -
[739]
Roettl, J., Waiguny, M., Terlutter, R. (2016): The persuasive power of advergames: A content analysis focusing on persuasive mechanisms in advergames. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4): 275-287.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2016.10.001 -
[741]
Terlutter, R., Diehl, S., Koinig, I., Waiguny, M. (2016): Positive or Negative Effects of Technology Enhancement for Brand Placements? Memory of Brand Placements in 2D, 3D, and 4D Movies. Media Psychology, 19(4): 505-533.
Doi: https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1142377 -
[1591]
Waiguny, M.K.J (2016): Marketing Aktivierungen: Die Rolle von Markenbezug und Aktivität, FHK Forschungsforum. In Fachhochschule des BFI Wien (Hrsg.), Online-Tagungsband FHK Forschungsforum 2016 (119). Wien: FHK.
-
[425]
Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M. (2015): Insights Into the Impact of Online Physician Reviews on Patients’ Decision Making: Randomized Experiment. Journal of medical Internet research, 17(4): e93.
Doi: https://doi.org/10.2196/jmir.3991 -
[426]
Lockie, M., Waiguny, M., Grabner-Kräuter, S. (2015): How style, information depth and textual characteristics influence the usefulness of general practitioners' reviews. Australasian Marketing Journal (AMJ), 23(3): 168-178.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2015.01.005 -
[423]
Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M. (2015): “I Believe More in Factual Reviews”–But not so Much when the Reviewer Is Similar to the Reader and the Product Is Hedonic. In Banks, I., De Pelsmacker, P., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. V) (89-102). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-08132-4_7 -
[424]
Zaglia, M., Waiguny, M., Abfalter, D., Müller, J. (2015): The influence of online social networks on performance of small and medium enterprises: an empirical investigation of the online business to business network XING. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 7(1): 1-23.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJEV.2015.067870 -
[422]
Gunawardena, T., Waiguny, M. (2014): So many things to do! How multitasking affects memory and attitude for product and brand placements. Australasian Marketing Journal (AMJ), 22(4): 288-295.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2014.09.001 -
[1592]
Kniesel, H., Waiguny, M.K.J., Diehl, S. (2014): It Worth Responding? The Effect Of Different Response Strategies On The Attitude Toward The Reviewed Hotel. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2014 Conference Proceedings . Amsterdam: ICORIA.
-
[1593]
Waiguny M.K.J, Parsons, A. (2014): Topdog Or Underdog: Bullying In Comparative Advertising Between National Brands And Private Labels. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2014 Confernce Proceedigns. Amsterdam: ICORIA.
-
[1594]
Gunawardena, T., Waiguny, M.K.J. (2014): Hang on! I have to read the Newsline! How Multitasking affects Memory and Attitude of Product and Brand Placements. In AAA (Hrsg.), American Academy of Advertising Conference Proceedings (92). Pittsboro NC : AAA.
-
[1565]
Waiguny, M.K.J., Nelson, M.R., Terlutter, R. (2014): The Relationship of Persuasion Knowledge, Identification of Commercial Intent and Persuasion Outcomes in Advergames-the Role of Media Context and Presence. Journal of Consumer Policy , 37: 257-277.
Doi: https://doi.org/10.1007/s10603-013-9227-z -
[1562]
Waiguny M.K.J., Nelson, M., Terlutter, R. (2013): The Relationship of Persuasion Knowledge, Identification of Commercial Intent and Persuasion Outcomes in Advergames-the Role of Media Context and Presence. Journal of Consumer Policy, 37: 257-277.
Doi: https://doi.org/10.1007/s10603-013-9227-z -
[1573]
Waiguny, M.K.J (2013): Investigating the Entertainment–Persuasion Link: Can Educational Games Influence Attitudes Toward Products?. In Rosengren, S. , Dahlén, M., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. IV) (173-186). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-02365-2_13 -
[1564]
Waiguny, M.K.J., Nelson, M.R., Marko, B. (2013): How Advergame Content Influences Explicit and Implicit Brand Attitudes: When Violence Spills Over. Journal of Advertising, 42(2-3): 155-169.
Doi: https://doi.org/10.1080/00913367.2013.774590 -
[1566]
Waiguny, M., Mödritscher, G. (2012): Risk–related situational involvement and enduring involvement as indicators for configuration customer confusion. International Journal of Mass Customisation , 4(3/4): 152-170.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJMASSC.2012.047395 -
[1574]
Waiguny, M.K.J, Pevny, A., Terlutter, R. (2012): When Xmas Wishes are Brands: Wishing Behavior of Children. In Eisend, M., Langner, T., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. III) (303-319). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4291-3_23 -
[1575]
Nelson, M., Waiguny, M.K.J (2012): Branded Entertainment or Entertaining Persuasion: Psychology of Advergames and In-Game Advertising. In Shrum, L.J. (Hrsg.), The Psychology of Entertainment Media Blurring the Lines Between Entertainment and Persuasion (93-143). London: Routledge .
Doi: https://doi.org/10.4324/9780203828588 -
[1567]
Waiguny, M., Nelson, M., Terlutter, R. (2012): Entertainment Matters! The Relationship between Entertainment and Persuasiveness of an Advergame for Children. Journal of Marketing Communications , 18(1): 69-89.
Doi: https://doi.org/10.1080/13527266.2011.620766 -
[1568]
Waiguny, M.K.J., Terlutter, R., Zaglia, M. (2011): The Influence of Advergames on Consumers’ Attitudes and Behavior: An Empirical Study Among Young Consumers. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 3(3): 231-247.
Doi: https://doi.org/10.1504/IJEV.2011.041273 -
[1572]
Waiguny, M.K.J (2011): Entertaining Persuasion: Die Wirkungen von Advergames auf Kinder. Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6201-0_3 -
[1576]
Waiguny, M.K.J., Terlutter, R. (2011): Differences in Children’s Processing of Advergames and TV Commercials. In Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research Vol. 2 (35-51). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6854-8 -
[1636]
Waiguny, M.K.J., Nelson, M., Terlutter, R. (2011): Go With the Flow: How Persuasion Knowledge and Game Challenge and Flow State Impact Children’s Brand Attitude. In AAA (Hrsg.), American Academy of Advertising Conference Proceedings, Mesa Arizona (109-112). Pittsboro NC: AAA.
-
[1634]
Grabner-Kräuter, S., Waiguny, M.K.J. (2011): Why users stay in online social networks: perceptions of value, trust, subjective norm, and the moderating influence of duration of use. In Srinivasan, R (Hrsg.), AMA Winter Educators' Conference 2011: Marketing Theory and Applications (240-249). Austin: American Marketing Association ( AMA ).
-
[1577]
Waiguny, M.K.J, Terlutter, R. (2010): Entertainment in Advergames and its Influence on Brand-Related Outcomes for Children. In Terlutter, R., Diehl, S., Okazaki, S. (Hrsg.), Advances in Advertising Research (Vol. 1) (171-186). Wiesbaden: Springer, Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6006-1 -
[1569]
Matzler, K., Waiguny, M.K.J, Füller, J. (2007): Spoiled for Choice: Consumer Confusion in Internet-Based Mass Customization. Innovative Marketing, 3(3): 7-18.
-
[1633]
Waiguny, M.K.J, Toschkov, A., Mödritscher, G. (2007): Strategies and Patterns of customer oriented Product Configuration to avoid Mass Confusion. In Blecker, T., Friedrich, G., Hvam, L., Edwards, K. (Hrsg.), Customer Interaction and Customer Integration (391-412). Berlin: Gito.
-
[1570]
Waiguny, M.K.J., Toschkov, A. (2007): Management von Veränderungsmaßnahmen zur Erhöhung der Usability. Rundbrief des Fachausschusses Management der Anwendungsentwicklung und -wartung, 13(1): 35-47.
-
[1635]
Grabner-Kraeuter, S.,Mödritscher, G., Waiguny, M.K.J., Mussnig W., (2007): Performance Monitoring of CRM Initiatives. In IEEE (Hrsg.), 2007 40th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'07) (150). Hawaii: IEEE.
-
[1632]
Matzler, K., Waiguny, M.K.J, Toschkov, A., Mooradian, T. (2006): Usability, Emotions and Customer Satisfaction in Online Travel Booking. In Hitz, M., Sigala, M., Murphy, J. (Hrsg.), Information and Communication Technologies in Tourism (135-146). Wien: Springer Verlag.
Doi: https://doi.org/10.1007/3-211-32710-X_21 -
[1578]
Kropfberger, D., Mödritscher, G., Waiguny, M.K.J (2006): Markenführung und Controlling: Der Markenwert in der Balanced Scorecard. In Strebinger, A., Mayerhofer, W., Kurz, H. (Hrsg.), Werbe- und Markenforschung: Meilensteine – State of the Art – Perspektiven (487-520). Wiesbaden: Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9069-3 -
[1571]
Eixelsberger, W., Mödritscher, G., Toschkov, A., Waiguny, M.K.J (2006): Multi-Channel-Strategien von Retail Banken. BIT – Banking and Information Technology, 6(4): 37.
-
[1580]
Waiguny, M., Toschkov, A. (2005): Usability Evaluation for Relationship oriented Web-Sites. In Cunningham, P., Cunningham, M. (Hrsg.), Innovation and the Knowledge Economy – Issues, Applications, Case Studies (303-310). Amsterdam: IOS Press.
-
[1638]
Matzler, K., Waiguny, M.K.J (2005): Customer Confusion in Online Hotel Booking. In Frew, A. (Hrsg.), Information and Communication Technologies in Tourism 2005 Proceedings of the International Conference in Innsbruck, Austria, 2005 (306-317 ). Wien: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/3-211-27283-6_28
Prof.(FH) Mag. Dr. Martin WaigunyWAkademischer Leiter
Zulassung & Aufnahme – die nächsten Schritte
Sie haben einen Studiengang gefunden, der perfekt zu Ihnen passt? Sehr gut – das Wichtigste ist damit schon geschafft. Informieren Sie sich jetzt über die nächsten Schritte. Wir haben alle relevanten Informationen für Sie zusammengefasst.
Zugangsvoraussetzungen
Wir informieren Sie gerne darüber, welche Voraussetzungen Sie für die Bewerbung mitbringen müssen.
Aufnahmeverfahren
Vorbereitung ist alles – lesen Sie nach, wie das Aufnahmeverfahren im Detail aussehen wird.
Termine und Fristen
Welche Termine müssen Sie für Ihre Online-Bewerbung im Auge behalten? Verschaffen Sie sich einen Überblick.
Online Bewerben
Sie haben sich für einen unserer Studiengänge entschieden? Zuerst einmal: Gratulation und vielen Dank für Ihr Vertrauen! Gerne führen wir Sie Schritt für Schritt durch Ihre Online-Bewerbung.
Studienrelevante Termine
Sie planen gerne voraus und möchten wissen, wann Ihr Studiengang startet? Hier werden Sie fündig!
Zugangsvoraussetzungen
Welche Zugangsvoraussetzungen gelten für unsere Master-Studiengänge?
Ein Master-Studium setzt voraus, dass Sie zuvor ein facheinschlägiges Bachelor-Studium oder ein gleichwertiges Studium mit mindestens 6 Semestern und 180 ECTS an einer anerkannten in- oder ausländischen postsekundären Bildungseinrichtung absolviert haben.
Wenn die Facheinschlägigkeit Ihres Grundstudiums nicht eindeutig gegeben ist – wenn also zum Beispiel ein fachfremdes Studium im Vorfeld absolviert wurde –, werden Ihre Qualifikationen nach Einlangen der vollständigen Bewerbungsunterlagen durch die zuständigen Stellen im Detail geprüft.
Informationen über zulässige Vorstudien
Müssen Sie während des Studiums eine berufliche Tätigkeit nachweisen?
Wir sind überzeugt: Eine enge Verknüpfung von Theorie und Praxis ist der Schlüssel zum Erfolg eines berufsbegleitenden Studiums. Daher sind im Studienplan Praktikumseinheiten fix vorgesehen. Wenn Sie allerdings einer einschlägigen Berufstätigkeit nachgehen, werden diese ECTS semesterweise angerechnet.
Andernfalls müssen Sie ein Praktikum im Ausmaß der jeweiligen ECTS-Workload erbringen: 1 ECTS entspricht dabei 25 Stunden.
Welchen Sprachnachweis benötigen Sie für unseren englischsprachigen Master-Studiengang?
Wenn Englisch Ihre Muttersprache ist oder wenn Sie ein Vorstudium zur Gänze in englischer Sprache absolviert haben, sind Sie auf der sicheren Seite – dann brauchen Sie keine zusätzlichen Zertifikate.
Ansonsten müssen Sie einen der folgenden Nachweise erbringen:
- IELTS Academic Training – mindestens 7.0 Overall Band Score
- Cambridge Certificate – Level C1
Das Sprachzertifikat sollte nicht älter als zwei Jahre sein, es kann bis zum Studienbeginn nachgereicht werden. In diesem Fall laden Sie bitte bei Ihrer Bewerbung eine Kopie der Anmeldebestätigung hoch.
Sie besitzen keines der erforderlichen Zertifikate? An unserem International Language Center können Sie sowohl einen IELTS Vorbereitungsworkshop als auch das IELTS Zertifikat absolvieren.
Wichtig
Steht Ihnen der Präsenz- beziehungsweise Zivildienst noch bevor? Als männlicher Bewerber mit österreichischer Staatsbürgerschaft empfehlen wir Ihnen dringend, die Wehrpflicht noch vor dem Studium abzuleisten. So können Sie Ihr Studium ohne Unterbrechung durchführen und direkt nach dem Studium in das Berufsleben einsteigen.
Aufnahmeverfahren
Aufnahmegespräch
Bei unseren Master-Studiengängen steht die Person im Mittelpunkt. Deshalb möchten wir Sie gerne persönlich kennen lernen. Ihr Aufnahmegespräch wird zum Dialog zwischen Ihnen und 1 bis 2 Mitgliedern des Departments.
Während des Gespräches decken Sie in der Unterrichtssprache Themen wie Ihre bisher erworbenen Kompetenzen, Ihr Arbeitsumfeld und Ihre Beweggründe für das Studium ab.
Das Interviewteam achtet besonders auf Ihre fachlichen Vorkenntnisse, Ihre Methoden- und Sprachkompetenz und Ihre allgemeine Eignung in Hinsicht auf Ihr angestrebtes Master-Studium.
Tipp
Bei unseren Master-Studiengängen kann das Aufnahmegespräch auch als Skype-Interview geführt werden. Geben Sie während der Online-Bewerbung an, welche Form des Interviews Sie bevorzugen.
Welche Aufnahmetermine gibt es?
Sie haben in der Regel die Wahl zwischen mehreren Aufnahmetagen, die mit Kontingenten hinterlegt sind. Im Zuge der Online-Bewerbung können Sie Ihren bevorzugten Termin auswählen. Um noch von der vollen Auswahl an Terminen profitieren zu können, empfehlen wir Ihnen, Ihre Bewerbung rechtzeitig durchzuführen.
Verschaffen Sie sich jetzt einen Überblick über die für Sie relevanten Termine:
Nachdem Sie Ihre Online Bewerbung erfolgreich abgeschlossen haben, wird Ihre Bewerbung auf Vollständigkeit und Richtigkeit geprüft. Sobald dieser Vorgang abgeschlossen ist, informieren wir Sie per E-Mail und bestätigen dabei auch den Aufnahmetermin.
Termine und Fristen
Ende der Bewerbungsfrist für EU StaatsbürgerInnen / Nachfrist | 31.05.2021 / 31.07.2021 |
---|---|
Ende der Bewerbungsfrist für Nicht-EU StaatsbürgerInnen | 31.03.2021 |
Fragen zum Studienangebot?
Studienberatung
Sie haben Fragen zu den Zugangsvoraussetzungen, zum Aufnahmeverfahren und Co? Unsere Studienberatung hilft Ihnen gerne weiter.
Diese Studiengänge könnten Sie auch interessieren

Marketing
Der Master-Studiengang Marketing bietet Major Tracks in Tourism and Service Marketing, Fashion and Lifestyle Marketing sowie Retail and Shopper Marketing.

Digital Business Innovation and Transformation
Mit dem Master-Studiengang Digital Business Innovation and Transformation können Sie digitale Transformationen in sämtlichen Branchen koordinieren.

Management
Der Master-Studiengang Management bereitet Sie auf den nächsten Karriereschritt im nationalen oder globalen Unternehmensumfeld vor.

Umwelt- und Nachhaltigkeitsmanagement
Der Master-Studiengang Umwelt und Nachhaltigkeitsmanagement bereitet Sie auf die Umsetzung von ökologischen und sozialen Strategien in Unternehmen vor.