Bachelor-Studium Tourism and Leisure Management
Welche Bedürfnisse haben Reisende? Wie können Tourismus-Produkte der Zukunft aussehen? Wie vermarket man eine touristische Destination? Wie „managt“ man ein Event und welche Herausforderungen sind damit verbunden?
An solchen und weiteren betriebswirtschaftlichen Fragen arbeiten Sie in unserem berufsbegleitenden Bachelor-Studium. Als „Add-on“ lernen Sie neben der Unterrichtssprache Englisch eine weitere Fremdsprache und profitieren so von den unzähligen internationalen Anknüpfungspunkten. Machen Sie sich in 3 Jahren bereit für eine internationale Karriere!
Das Studium: Bachelor of Arts in Business (BA)
In einer Zeit rasch wandelnder, globaler Märkte müssen sich angehende Managerinnen und Manager ständig neuen Herausforderungen stellen. Der Bachelor-Studiengang Tourism and Leisure Management bietet Ihnen die Werkzeuge, um in diesem Umfeld lokal und international erfolgreich zu sein.
Ziel dieses englischsprachigen Bachelor-Studiengangs ist es, Ihnen umfassende betriebswirtschaftliche Kenntnisse zu vermitteln. Der Fokus liegt dabei während des gesamten Studiums auf der Branche Tourismus- und Freizeitwirtschaft.
Tourism and Leisure Management war der erste Studiengang der IMC FH Krems. Daher pflegen wir schon seit mehr als 25 Jahren enge Kontakte und Wissensaustausch mit Betrieben im In- und Ausland. Davon profitieren auch Sie!
Der Studiengang kombiniert theoretische Elemente optimal mit praktischen Einblicken und Diskussionen. Außerdem zeichnet sich das Studium durch das hohe Maß an Internationalität aus. Sie studieren mit Kolleginnen und Kollegen aus aller Welt und haben die Möglichkeit, das 3. Semester im Ausland an einer unserer zahlreichen Partner-Universitäten zu verbringen.
Betriebswirtschaft leicht erklärt
Die Betriebswirtschaftslehre befasst sich mit der Führung, Steuerung und Organisation von Unternehmen.
Anders ausgedrückt beschreibt sie die Unternehmensvorgänge in Betrieben: Ziel ist es, die Aufgabenbereiche, Herangehensweisen und Zielsetzungen der einzelnen Unternehmensbereiche zu planen, durchzuführen und im Nachhinein zu analysieren.
Einige Teilbereiche der Betriebswirtschaftslehre: Rechnungswesen und Finanzierung, Marketing, Personalwesen und Controlling.
Schwerpunkte: Tourism and Leisure Management
Tourismus ist ein Überbegriff für das Reisen. Es handelt sich nicht nur um einen der größten, sondern auch am schnellsten wachsenden Wirtschaftssektoren weltweit.
Zudem gilt er als einer der weltweit bedeutendsten Arbeitgeber. Neben der Reisebranche sind das Gastgewerbe und die Freizeitwirtschaft Teile des Tourismus.
Auch im Tourismus und in der Freizeitwirtschaft gibt es zahlreiche Spezialbereiche.
Diese werden in unserem Bachelor-Studiengang in den Modulen Fundamentals of Tourism, Marketing und Specialised Tourism Industries behandelt. Einige Beispiele von Lehrveranstaltungen: Hospitality Management, Destination Management, Digital Tourism and Digital Marketing, aber auch Event Management, Sustainability in Tourism sowie Culture, Heritage and Tourism.
Im Modul Specialised Tourism Management entscheiden Sie sich zwischen Hospitality Consulting und Destination Consulting und spezialisieren sich damit im Bereich der Hotellerie oder der Steuerung von Tourismusregionen.
Das Modul Specialised Tourism Industries bietet eine Reihe von spannenden Wahlfächern: Adventure, Events and Sports Tourism, Global Wellness and Spa Management sowie Congress, Events and Conference Management.
Vollzeit oder berufsbegleitend – welche Organisationsform passt am besten zu Ihnen?
Unseren Bachelor-Studiengang Tourism and Leisure Management bieten wir sowohl als Vollzeit-Studium als auch als berufsbegleitendes Studium an. Welche Organisationsform besser zu Ihnen passt, kommt ganz auf Ihre Lebensumstände an.
Berufsbegleitendes Studium
Raum für neue Perspektiven
Wenn Sie bereits einen fixen Job haben, werden Sie sich eher für unser berufsbegleitendes Studium entscheiden. Das klare Ziel: der nächste Karriereschritt oder eine berufliche Veränderung nach dem Studium.
Die Vorlesungen sind freitags und samstags geblockt – und sind so optimal mit Ihrem Arbeitsalltag kombinierbar. Zusätzlich dazu ist eine Blockwoche pro Semester vorgesehen.
Das Besondere: In den Vorlesungen können Sie und Ihre Kolleginnen und Kollegen bereits Beispiele aus Ihrem Berufsalltag mit einbringen. So entstehen interessante Diskussionen! Außerdem können Sie in zahlreichen Projekten und Arbeiten auf Problemstellungen aus Ihrem Unternehmen eingehen.
Vollzeit-Studium
Hochschul-Feeling pur
Sie wollen sich voll auf das Studium konzentrieren und nicht auf das typische Studierenden-Leben verzichten? Dann sind Sie wohl eher der Typ für ein Vollzeitstudium. Die Vorlesungen finden im Normalfall von Montag bis Freitag statt.
Sie verbringen unter der Woche also einen Großteil der Zeit in Krems und können so auch von allen weiteren Angeboten und Services unserer Fachhochschule profitieren.
Aber keine Angst: Auch hier kommt der Praxisaspekt nicht zu kurz: ein mehrmonatiges Berufspraktikum, Business Cases sowie Firmenkooperationen und mehr – wir sind nicht umsonst darauf stolz, unseren Studierenden angewandtes Wissen zu vermitteln. Ganz nach dem Motto: study the art of applied sciences.
Internationalität ist eines der Hauptmerkmale der Tourismus-Branche. Studieren Sie gemeinsam mit Kolleginnen und Kollegen aus vielen Nationen und profitieren Sie von deren verschiedenen beruflichen Hintergründen. Lernen Sie neue Sprachen und nutzen Sie die Chance auf ein Austauschsemester. Kurz: Have the time of your life!
Studiengangsleiterin Claudia Bauer-Krösbacher
Erfolgskonzept: Theorie + Praxis
Das Studium umfasst 3 Säulen:
Die Grundlagen
In den Semestern 1-4
Die ersten Semester Ihres Studiums sind hauptsächlich grundlegenden Bereichen der Betriebswirtschaftslehre wie Marketing, Management und Rechnungswesen – immer mit Blick auf die Tourismus-Branche – gewidmet.
Außerdem stehen Sprachkenntnisse – Sie wählen eine weitere Fremdsprache aus einem Pool von 6 Sprachen –, internationale Tourismusmärkte, Forschungsmethoden und Soft Skills im Vordergrund. Darüber hinaus konzentrieren Sie sich auf ein weiteres Kernelement des Studiums: moderne Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT).
Praxis und Ausland
In den Semestern 1-6
Sämtliche Lehrveranstaltungen haben einen starken Praxisbezug. Die meisten Lehrenden kommen direkt aus der Tourismus-Branche und erklären Inhalte anhand praktischer Beispiele. Im berufsbegleitenden Studium profitieren Sie außerdem von den Erfahrungen und dem Know-how Ihrer Kolleginnen und Kollegen. Freuen Sie sich auf angeregte Diskussionen!
Im 3. Semester haben Sie die Möglichkeit, optional ein Auslandssemester an einer unserer 140 Partner-Hochschulen zu absolvieren.
Da es sich um ein berufsbegleitendes Studium handelt, ist pro Semester ein Nachweis über eine studienrelevante berufliche Tätigkeit beziehungsweise ein Berufspraktikum zu erbringen. Das Ausmaß richtet sich nach den im Studienplan verankerten ECTS je Semester (z. B. 6 ECTS = Berufspraktikum von im Ausmaß von 150 Nettostunden).
Die Vertiefung
In den Semestern 5-6
In den letzten Semestern gehen Sie mehr ins Detail: Sie lernen verschiedene Fachgebiete des Tourismus näher kennen. Angefangen von Eventmanagement über Sport-, Kultur- und Gesundheitstourismus bis hin zu nachhaltigem Tourismus: Sie bekommen tiefe Einblicke in diese spezialisierten Bereiche des Tourismus und zukünftigen Wachstumsmärkte.
Für Sie ist das die perfekte Möglichkeit, Ihre Interessen auszuloten, neuartige Ideen einzubringen und Projekte umzusetzen.
Studienplan
Was wird Sie im Studium genau erwarten? Der Studienplan gibt Ihnen eine Übersicht.
Klicken Sie auf die einzelnen Lehrveranstaltungen um nähere Informationen zu erhalten.
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Accounting and Financing | ||
Accounting I | 2 | 4 |
Accounting I
Module:
Accounting and Financing
Root module:
Accounting and Financing
Semester: 1
Course code:
ACC1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Management | ||
Principles of Management | 2 | 3 |
Principles of Management
Module:
Management
Root module:
Management
Semester: 1
Course code:
B_POM1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
o Management: definitions and principles of management (the 4 management functions: planning, organizing, leading, controlling) o Marketing: basics and principles, 4Ps o Basics and principles of - Production, procurement and logistics - Investment, finance and accounting
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Sustainability and Ethics in Leadership | 1 | 1 |
Sustainability and Ethics in Leadership
Module:
Management
Root module:
Management
Semester: 1
Course code:
B_SEL1VO
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Marketing | ||
Marketing I | 2 | 3 |
Marketing I
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 1
Course code:
MKT1VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Fundamentals of Tourism | ||
Understanding Tourism | 2 | 3 |
Understanding Tourism
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 1
Course code:
UT1ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Tourism Geography | 2 | 2 |
Tourism Geography
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 1
Course code:
TG1ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Soft Skills | ||
Rhetoric and Presentation | 1 | 1 |
Rhetoric and Presentation
Module:
Soft Skills
Root module:
Soft Skills
Semester: 1
Course code:
B_RP1WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Language | ||
French I (Level A1) | 2 | 3 |
French I (Level A1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 1
Course code:
V_FRENA11ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Spanish I (Level A1) | 2 | 3 |
Spanish I (Level A1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 1
Course code:
V_SPANA11ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business English I | 1 | 1 |
Business English I
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 1
Course code:
BEI1ILV
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Scientific Methods and Tools | ||
Foundations of Empirical Social Research | 1 | 1 |
Foundations of Empirical Social Research
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 1
Course code:
B_FESR1VO
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
o Induction, deduction o Gain of knowledge, logical conclusions o Theory, model, concept o Research questions, hypotheses o Ethics in research
o Qualitative and quantitative methods (surveys, experiments, overviews, interviews, focus groups) o quality criteria of scientific measurements (reliability, validity) o Constructs and their operationalisation o Method combination o Sampling
o Process of scientific research processes, in particular topic identification, research questions and method selection o citation standards, source research and criticism o Development of scientific work
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
o to explain the difference between qualitative and quantitative methods and research approaches and their quality criteria, o to clearly identify the main components of a series of qualitative and quantitative methods, to explain their application and the combination of different methods, o to name ethical standards of scientific research.
o define different sampling methods, o to explain the basics of the measurement of constructs.
o to present the different phases of the research process, o find suitable literature for a scientific work and cite sources, o to explain the standard structure of a scientific work. | ||
Tourism Research Exercises | 1 | 1 |
Tourism Research Exercises
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 1
Course code:
TRE1PS
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Principles of Business Data Analysis | 2 | 3 |
Principles of Business Data Analysis
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 1
Course code:
B_PBDA1ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence I | 0 | 4 |
Professional Competence I
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 1
Course code:
PCI1BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 4
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Accounting and Financing | ||
Accounting II | 2 | 3 |
Accounting II
Module:
Accounting and Financing
Root module:
Accounting and Financing
Semester: 2
Course code:
ACC2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Economics | ||
Microeconomics | 2 | 3 |
Microeconomics
Module:
Economics
Root module:
Economics
Semester: 2
Course code:
B_MIC2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
o Budget o Preferences and utility o Income and substitution effect o Individual demand o Market demand o Elasticities (price elasticity of demand, cross-price elasticity, income elasticity)
o Production in the short and long run o Cost o Profit maximisation o Individual and market supply
o Market equilibrium o Welfare analysis (consumer and producer surplus) o Price floors and price ceilings o Market competition (perfect competition vs. monopoly)
o Externalities
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Law | ||
Principles of Private and Public Law | 2 | 2 |
Principles of Private and Public Law
Module:
Law
Root module:
Law
Semester: 2
Course code:
B_PPL2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Marketing | ||
Marketing II | 2 | 2 |
Marketing II
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 2
Course code:
MKT2VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Fundamentals of Tourism | ||
Event Management | 2 | 3 |
Event Management
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 2
Course code:
EM2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Tourism Sector | ||
Hospitality Management | 2 | 2 |
Hospitality Management
Module:
Tourism Sector
Root module:
Tourism Sector
Semester: 2
Course code:
HM2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Destination Management | 2 | 2 |
Destination Management
Module:
Tourism Sector
Root module:
Tourism Sector
Semester: 2
Course code:
DM2ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Soft Skills | ||
Group Dynamics | 1 | 1 |
Group Dynamics
Module:
Soft Skills
Root module:
Soft Skills
Semester: 2
Course code:
B_GD2WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Language | ||
French II (Level A2) | 2 | 3 |
French II (Level A2)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 2
Course code:
V_FRENA22ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Spanish II (Level A2) | 2 | 3 |
Spanish II (Level A2)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 2
Course code:
V_SPANA22ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business English | 1 | 1 |
Business English
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 2
Course code:
BEII2ILV
Contact hours per week:
1
ECTS: 1
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business Mathematics and Statistics | ||
Business Mathematics | ||
Business Mathematics - Theory | 1 | 2 |
Business Mathematics - Theory
Module:
Business Mathematics
Root module:
Business Mathematics and Statistics
Semester: 2
Course code:
B_BM2VO
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business Mathematics - Exercises | 1 | 2 |
Business Mathematics - Exercises
Module:
Business Mathematics
Root module:
Business Mathematics and Statistics
Semester: 2
Course code:
B_BMEX2UE
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence II | 0 | 4 |
Professional Competence II
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 2
Course code:
PCII2BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 4
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Accounting and Financing | ||
Managerial Accounting and Decision Making | 2 | 3 |
Managerial Accounting and Decision Making
Module:
Accounting and Financing
Root module:
Accounting and Financing
Semester: 3
Course code:
MADM3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Use of cost accounting information and making decisions in different business situations
| ||
Economics | ||
Macroeconomics | 3 | 3 |
Macroeconomics
Module:
Economics
Root module:
Economics
Semester: 3
Course code:
B_MAC3ILV
Contact hours per week:
3
ECTS: 3
Course Content:
o Goods market o Financial markets o IS-LM model o Fiscal and monetary policy in the short run
o Labor market o AS-AD model o Inflation and unemployment (Phillipscurve) o Fiscal and monetary policy in the medium run
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Law | ||
International and Tourism Law | 2 | 3 |
International and Tourism Law
Module:
Law
Root module:
Law
Semester: 3
Course code:
ITL3VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Management | ||
Human Resource Management | 2 | 2 |
Human Resource Management
Module:
Management
Root module:
Management
Semester: 3
Course code:
HR3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Marketing | ||
Tourist Behaviour and Psychology | 2 | 3 |
Tourist Behaviour and Psychology
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 3
Course code:
TBP3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Language | ||
French III (Level A2/A2+) | 2 | 2 |
French III (Level A2/A2+)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 3
Course code:
V_FRENA23ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Spanish III (Level A2/A2+) | 2 | 2 |
Spanish III (Level A2/A2+)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 3
Course code:
V_SPANA23ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business Mathematics and Statistics | ||
Business Statistics | ||
Business Statistics - Theory | 1 | 2 |
Business Statistics - Theory
Module:
Business Statistics
Root module:
Business Mathematics and Statistics
Semester: 3
Course code:
B_BS3VO
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Business Statistics - Exercises | 1 | 2 |
Business Statistics - Exercises
Module:
Business Statistics
Root module:
Business Mathematics and Statistics
Semester: 3
Course code:
B_BSEX3UE
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Scientific Methods and Tools | ||
Qualitative Research Methods | 2 | 4 |
Qualitative Research Methods
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 3
Course code:
QUAL3ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Computational Thinking | 1 | 2 |
Computational Thinking
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 3
Course code:
B_CT3ILV
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence III | 0 | 4 |
Professional Competence III
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 3
Course code:
PCIII3BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 4
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Marketing | ||
Multi Channel Distribution Systems | 2 | 3 |
Multi Channel Distribution Systems
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 4
Course code:
MCDS4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Fundamentals of Tourism | ||
Sustainability in Tourism | 1 | 2 |
Sustainability in Tourism
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 4
Course code:
SIT4VO
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Culture, Heritage and Tourism | 2 | 2 |
Culture, Heritage and Tourism
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 4
Course code:
CHT4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Current Issues in Tourism | 1 | 2 |
Current Issues in Tourism
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 4
Course code:
CIT4SE
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Tourism Sector | ||
Transportation | 2 | 3 |
Transportation
Module:
Tourism Sector
Root module:
Tourism Sector
Semester: 4
Course code:
TRA4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Tourism Intermediaries | 2 | 2 |
Tourism Intermediaries
Module:
Tourism Sector
Root module:
Tourism Sector
Semester: 4
Course code:
TI4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Soft Skills | ||
Intercultural Competence | 2 | 2 |
Intercultural Competence
Module:
Soft Skills
Root module:
Soft Skills
Semester: 4
Course code:
ICOM4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Language | ||
French IV (Level A2/B1) | 2 | 3 |
French IV (Level A2/B1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 4
Course code:
V_FRENA24ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Spanish IV (Level A2/B1) | 2 | 3 |
Spanish IV (Level A2/B1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 4
Course code:
V_SPANA24ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Scientific Methods and Tools | ||
Quantitative Research Methods | 2 | 3 |
Quantitative Research Methods
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 4
Course code:
QUAN4ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence IV | 0 | 8 |
Professional Competence IV
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 4
Course code:
PCIV4BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 8
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Accounting and Financing | ||
Finance and Investment | 2 | 3 |
Finance and Investment
Module:
Accounting and Financing
Root module:
Accounting and Financing
Semester: 5
Course code:
FAI5ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Economics | ||
Economics in Tourism and Leisure | 2 | 3 |
Economics in Tourism and Leisure
Module:
Economics
Root module:
Economics
Semester: 5
Course code:
ETL5VO
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Micro-economic aspects:
Macro-economic aspects:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Management | ||
Project Management | 1 | 2 |
Project Management
Module:
Management
Root module:
Management
Semester: 5
Course code:
PM5WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Marketing | ||
Digital Tourism | 2 | 3 |
Digital Tourism
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 5
Course code:
DT5ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Specialised Tourism Management | ||
Hospitality Consulting | 2 | 4 |
Hospitality Consulting
Module:
Specialised Tourism Management
Root module:
Specialised Tourism Management
Semester: 5
Course code:
S1_HC5WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Destination Consulting | 2 | 4 |
Destination Consulting
Module:
Specialised Tourism Management
Root module:
Specialised Tourism Management
Semester: 5
Course code:
S2_DCO5WK
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Soft Skills | ||
Negotiation and Sales Skills Training | 1 | 2 |
Negotiation and Sales Skills Training
Module:
Soft Skills
Root module:
Soft Skills
Semester: 5
Course code:
NSS5WK
Contact hours per week:
1
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Language | ||
French V (Level B1) | 2 | 3 |
French V (Level B1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 5
Course code:
V_FRENB15ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Spanish V (Level B1) | 2 | 3 |
Spanish V (Level B1)
Module:
Language
Root module:
Language
Semester: 5
Course code:
V_SPANB15ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of the course, students are able to
| ||
Scientific Methods and Tools | ||
Bachelor Seminar I | 1 | 3 |
Bachelor Seminar I
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 5
Course code:
BA5BASE
Contact hours per week:
1
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence V | 0 | 7 |
Professional Competence V
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 5
Course code:
PCV5BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 7
|
Course | SWS | ECTS |
---|---|---|
Accounting and Financing | ||
Controlling | 2 | 3 |
Controlling
Module:
Accounting and Financing
Root module:
Accounting and Financing
Semester: 6
Course code:
CONT6ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Management | ||
Entrepreneurship and Start-Ups | 2 | 4 |
Entrepreneurship and Start-Ups
Module:
Management
Root module:
Management
Semester: 6
Course code:
ESU6ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Marketing | ||
Digital Marketing | 2 | 3 |
Digital Marketing
Module:
Marketing
Root module:
Marketing
Semester: 6
Course code:
DMA6ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Fundamentals of Tourism | ||
Experience Design in Tourism | 3 | 4 |
Experience Design in Tourism
Module:
Fundamentals of Tourism
Root module:
Fundamentals of Tourism
Semester: 6
Course code:
EDT6WK
Contact hours per week:
3
ECTS: 4
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Specialised Tourism Industries | ||
Adventure, Events and Sports Tourism | 2 | 3 |
Adventure, Events and Sports Tourism
Module:
Specialised Tourism Industries
Root module:
Specialised Tourism Industries
Semester: 6
Course code:
S1_AEST6ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Global Wellness and Spa Management | 2 | 3 |
Global Wellness and Spa Management
Module:
Specialised Tourism Industries
Root module:
Specialised Tourism Industries
Semester: 6
Course code:
S2_GWST6ILV
Contact hours per week:
2
ECTS: 3
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Scientific Methods and Tools | ||
Bachelor Seminar II and Bachelor Paper | 1 | 8 |
Bachelor Seminar II and Bachelor Paper
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 6
Course code:
BA6BASE
Contact hours per week:
1
ECTS: 8
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to:
| ||
Bachelor Exam | 0 | 2 |
Bachelor Exam
Module:
Scientific Methods and Tools
Root module:
Scientific Methods and Tools
Semester: 6
Course code:
BEX6AP
Contact hours per week:
0
ECTS: 2
Course Content:
Course outcome:
Upon completion of this course, students are able to
| ||
Professional Competence | ||
Professional Competence VI | 0 | 3 |
Professional Competence VI
Module:
Professional Competence
Root module:
Professional Competence
Semester: 6
Course code:
PCVI6BOPR
Contact hours per week:
0
ECTS: 3
|
Besonderheiten
Warum sollten Sie sich für das Bachelor-Studium Tourism and Leisure Management in Krems entscheiden?
Study the international way
Sprachlich machen Sie einen deutlichen Sprung nach vorne: Sie perfektionieren Ihre Englischkenntnisse – immerhin finden die Vorlesungen ja in englischer Sprache statt. Darüber hinaus lernen oder verbessern Sie während des Studiums eine weitere Fremdsprache. Dabei haben Sie die Wahl zwischen Spanisch und Französisch.
Außerdem haben Sie die Möglichkeit, im 3. Semester an einer unserer 140 Partner-Hochschulen zu studieren. Die perfekte Möglichkeit, um Ihre interkulturellen Fähigkeiten weiter zu schulen.
Bestens gerüstet für eine globalisierte Welt
Schon während des Studiums knüpfen Sie Kontakte zu wichtigen Vertreterinnen und Vertretern der Tourismus-Branche – zum Beispiel während einer Exkursion zur ITB Berlin im 2. Semester oder eines optionalen Ausflugs zum IMEX Future Leaders Forum im 6. Semester. Auch die Vorlesungen in Krems werden von Expertinnen und Experten auf ihrem Gebiet gehalten – viele praktische Beispiele und Projekte inklusive.
Abgerundet wird Ihre Ausbildung durch einen starken Fokus auf den immer wichtiger werdenden Soft Skills. Diese unterstützen Sie dabei, in Ihrem Berufsleben sicher und selbstbewusst aufzutreten. In Seminaren und Workshops schulen Sie Ihre Präsentations-, Verhandlungs- und Verkaufstechniken und beschäftigen sich mit Teambuilding-Methoden. Außerdem lernen Sie, sich persönliche Ziele zu stecken und diese auch konsequent zu verfolgen.
Sie verbringen gemeinsam mit Ihren Kollegen und Kolleginnen eine spannende Woche im Ausland und besuchen dort erstklassige und innovative touristische Unternehmen. Begleitet wird diese „Blockwoche“ von zwei Lehrveranstaltungen, die Ihnen helfen, Ihre interkulturellen Kompetenzen zu stärken und das Reisegeschäft noch besser zu verstehen.
Lernen Sie Ihre Interessen kennen
Jeder zehnte Job weltweit ist direkt mit dem Tourismus verbunden – ein gutes Argument, um in diesem Sektor Karriere zu machen. Der Bachelor-Studiengang in Krems konzentriert sich auf die betriebswirtschaftlichen Aspekte dieser schnell wachsenden Branche.
Neben Lehrveranstaltungen zur Einführung in die Tourismuswirtschaft wie beispielsweise Eventmanagement, Sustainability in Tourism oder Culture, Heritage and Tourism werden Sie sich im Bereich Marketing speziell mit Digital Tourism und Digital Marketing beschäftigen. Gegen Ende Ihres Studiums können Sie Ihr erworbenes Wissen wahlweise in den Bereichen Hospitality Consulting oder Destination Consulting vertiefen. Darüber hinaus widmen Sie sich in den höheren Semestern speziellen Bereichen der Tourismus- und der Freizeitwirtschaft. Hier können Sie aus einer Reihe von Fächern individuell wählen, welche sich mit den Besonderheiten des Adventure, Event- und Sporttourismus, des Wellness- und Gesundheitstourismus sowie der Konferenz und Kongressindustrie beschäftigen.
Newsletter & Infomaterial
Zusätzliche Informationen gefällig? Abonnieren Sie Ihren personalisierten Newsletter oder bestellen Sie Broschüren über unsere Studiengänge direkt zu sich nach Hause.
Jetzt zusätzliche Informationen anfordernKompetenzbereiche
Nach Abschluss dieses Bachelor-Studiums verfügen Sie neben fundierten fachlichen und wissenschaftlichen Fähigkeiten auch über eine hohe soziale Kompetenz.
Im Bachelor-Studium entwickeln Sie fundierte Basiskompetenzen auf dem Gebiet der Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft und Rechtswissenschaft.
Im Studium machen Sie sich unter anderem mit folgenden betriebswirtschaftlichen Disziplinen vertraut:
- Rechnungswesen und Finanzierung: Sie können Aufgaben aus den Bereichen Buchhaltung, Bilanzierung und Controlling übernehmen. Außerdem sind Sie mit unterschiedlichen Finanzierungs- und Budgetierungsinstrumenten vertraut und können diese optimal einsetzen.
- Marketing: Im Studium beschäftigen Sie sich mit den grundlegenden Marketing-Modellen. Neben den klassischen Methoden liegt Ihr Fokus auf internationalem Marketing und Marktforschung.
- Personalwesen und Organisationsentwicklung: Sie machen sich mit den Aufgaben des Personalwesens vertraut und lernen, auf interkulturelle Unterschiede einzugehen. Aufgrund Ihres breiten unternehmerischen Basiswissens können Sie außerdem dazu beitragen, dass sich Ihr Unternehmen den Zielen entsprechend weiterentwickelt.
Mikro- und Makroökonomie sind feste Bestandteile des Studienplans. Am Ende Ihres Studiums verstehen Sie daher nicht nur die einzelwirtschaftlichen, sondern auch die großen gesamtwirtschaftlichen und weltpolitischen Zusammenhänge und können darauf aufbauend Entscheidungen für Ihre Organisation ableiten.
Darüber hinaus verschaffen Sie sich im Studium einen Überblick über die verschiedenen Bereiche der Rechtswissenschaften. Der Fokus liegt auf dem internationalen beziehungsweise europäischen Recht.
Englisch als Studien- und Kommunikationssprache: Nach dem Studium treten Sie selbstbewusst im internationalen Umfeld auf. Sowohl schriftlich als auch mündlich – Sie kommunizieren fließend. Ein wichtiges Argument am Arbeitsmarkt!
Darüber hinaus beschäftigen Sie sich über Ihr gesamtes Studium hinweg mit einer weiteren Fremdsprache. Zur Auswahl stehen Spanisch und Französisch.
Neben Ihren fachlichen Kompetenzen werden Sie in Ihrem Berufsalltag vor allem auch Ihre sozialen Fähigkeiten täglich einsetzen.
Deswegen legen wir besonderen Wert auf die sogenannten Soft Skills: In zahlreichen Gruppenarbeiten trainieren Sie Ihre Teamfähigkeit und lernen, mit Konflikten in der Gruppe umzugehen. Darüber hinaus vermitteln wir Ihnen Präsentationstechniken, bereiten Sie auf Leitungsfunktionen im Team vor und geben Ihnen Instrumente zur Konfliktlösung mit auf den Weg.
Ein besonderer Mehrwert des Studiums: Aufgrund des starken internationalen Fokus entwickeln Sie ausgeprägte interkulturelle Fähigkeiten. Sie lernen, mit unterschiedlichen Ansichten und Herangehensweisen besser umzugehen und erkennen das Potenzial von Teams mit unterschiedlichen persönlichen und kulturellen Hintergründen. Kurz: Sie werden im Berufsleben mit Geschäftspartnerinnen und Geschäftspartnern aus verschiedenen Teilen der Welt kompetent agieren können.
Die Auseinandersetzung mit forschungsorientierten Problemstellungen stellt einen wichtigen Aspekt eines Hochschulstudiums dar. Deswegen vermitteln wir Ihnen die wissenschaftlichen Kompetenzen, um Forschungsprozesse nachvollziehen und erfolgreich mitgestalten zu können.
Beschäftigen Sie sich in der Bachelor-Arbeit mit aktuellen touristischen Themen wie „Digital transformation in travel and tourism“, „Brand management in tourism destinations“, „Trends in wellness tourism“ oder „Sustainable event management“, um nur einige konkrete Beispiele unserer Studierenden zu nennen. Knüpfen Sie im Zuge Ihrer wissenschaftlichen Recherchen wichtige Kontakte zu Unternehmen für Ihr späteres Berufsleben!
Eines ist im Studium immer präsent: die starke Ausrichtung auf die Tourismus-Branche. Sie machen sich mit den Basics vertraut, beschäftigen sich allerdings auch mit speziellen Bereichen des Tourismus. Im Modul Specialised Tourism Industries eignen Sie sich Kompetenzen in den Bereichen Adventure, Events and Sports Tourism, Global Wellness and Spa Management oder Congress, Events and Conference Management an.
Außerdem spezialisieren Sie sich im 5. Semester je nach Interesse entweder im Bereich Hospitality Consulting oder Destination Consulting – also entweder im Consulting für Tourismusbetriebe oder Tourismusregionen.
Am Ende Ihres Studiums sind Sie daher eine nachgefragte Expertin oder ein nachgefragter Experte im Tourismus.
Karrierewege nach dem Bachelor-Studium Tourism and Leisure Management
Nach dem berufsbegleitenden Bachelor-Studium Tourism and Leisure Management steht Ihnen die Welt offen. Sie sind für Einstiegspositionen in zahlreichen Branchen und Abteilungen im In- und Ausland qualifiziert.
Sie haben die Wahl: Entweder Sie nutzen Ihre neu gewonnenen Fähigkeiten und konzentrieren sich voll auf Ihre Karriere oder Sie entscheiden sich für ein weiterführendes Master-Studium.
An unserer Fachhochschule bieten sich zum Beispiel folgende Master-Studiengänge an:
- Marketing mit den Major Tracks in Tourism & Service Marketing, Fashion & Lifestyle Marketing und Retail & Shopper Marketing
- Umwelt- und Nachhaltigkeitsmanagement
- International Business and Economic Diplomacy
- Digital Business Innovation and Transformation
- Management
- Management von Gesundheitsunternehmen
Selbstverständlich steht Ihnen nach Ihrem Abschluss auch jedes andere betriebswirtschaftliche Master-Studium im In- oder Ausland offen.
Mögliche Arbeitsfelder
10 Gründe
Es gibt viele Gründe, warum wir auf unsere Hochschule stolz sind. Finden Sie heraus, was uns besonders macht.
Studierenden-Stadt Krems
Was Krems besonders lebenswert macht? Lernen Sie Krems als Studierenden-Stadt kennen.
Service-Stellen
Von Studiumsorganisation bis Praktikums- und Berufsberatung. Informieren Sie sich über das Plus an Services.
Studienberatung
Brauchen Sie Hilfe bei der Entscheidung fürs Studium? Unsere Studienberatung berät Sie gerne in einem persönlichen Gespräch.
Im Fokus: Tourism and Leisure Management
Klicken Sie sich durch die Videos des Studiengangs.
Unser Team
Lernen Sie das Kern-Team des Bachelor-Studiengangs Tourism and Leisure Management kennen.
Prof.(FH) Mag. Claudia Bauer-Krösbacher, PhD
Studiengangsleitung Tourismusmanagement & Freizeitwirtschaft
Institut Tourismus, Wein Business und MarketingStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- MarketingMaster of Arts in Business / Vollzeit
-
„GrünRaum“: Inwertsetzung von Grünräumen
Projektleitung, Department of Business
-
Grünräume als Tourismusattraktionen: Wien im Vergleich zu ausgewählten europäischen Städten
Projektleitung, Department of Business
-
Hybrid Parks – Entwicklung eines Messmodells
Projektleitung, Department of Business
-
Kulturelle (Garten-) Tradition als Schwerpunkt für nachhaltigen Tourismus - CultTOUR
Department of Business
-
[1377]
Bauer-Krösbacher, C., Tischler, S., Baumgartner, D. (2020): Ski huts in Austria and their culinary offer: a question of quality versus quantity?. In Doppler, S., Steffen, A. (Hrsg.), Case Studies on Food Experiences in Marketing, Retail, and Events (109-119). Oxford: Woodhead Publishing .
Doi: https://doi.org/10.1016/C2018-0-02517-7 -
[1119]
Bauer-Krösbacher, C., Koschitz, S. (2019): Management von Gärten und Parks als Besucherattraktionen. Ein Handbuch. Krems: IMC University of Applied Sciences Krems.
-
[1121]
Bauer-Krösbacher, C., Tischler, S., Baumgartner, D. (2019): The Culinary Offer of Ski Huts in Austria: A Question of Quantity vs. Quality?. In Doppler, S., Steffen, A. (Hrsg.), Case Studies on Food Experiences (109-119). Amsterdam: Woodhead Publishing .
Doi: https://doi.org/10.1016/C2018-0-02517-7 -
[1120]
Bauer-Krösbacher, C. (2019): Authentizität im Tourismus – eine Untersuchung am Beispiel historischer Gärten und Parks. In Wagner, D., Schobert, M., Steckenbauer, G. (Hrsg.), Experience Design im Tourismus – eine Branche im Wandel. Gestaltung von Gäste-Erlebnissen, Erlebnismarketing und Erlebnisvertrieb (103-117). Wiesbaden: Springer-Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-24513-9 -
[80]
Bauer-Krösbacher, C., Tischler, S. (2017): Tourism in Austria. In Lowry, L. (Hrsg.), International Encyclopedia of Travel and Tourism (103-105). Thousand Oaks, California, USA: SAGE Publishing, Inc.
Doi: https://www.doi.org/10.4135/9781483368924.n38 -
[649]
Bauer-Krösbacher, C., Stoeckl, A., Tischler, S. (2017): Die kulinarische Attraktivität des Reiselands Österreich: Selbstbild v. Aussensicht. In Wagner, D., Mair, M., Stoeckl, A., Dreyer, A. (Hrsg.), Kulinarischer Tourismus und Weintourismus - Culinary and Wine Tourism Conference 2015 (125-134). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13732-8_10 -
[648]
Bauer-Krösbacher, C., Tischler, S. (2016): Methoden der BesucherInnenforschung. In Wolfram, S. (Hrsg.), Kulturvermittlung heute. Internationale Perspektiven (173-188). Bielefeld: transcript.
-
[81]
Tischler, S., Bauer-Krösbacher, C. (2016): Kulinarisch reisen. Aktuelle Entwicklungen zur Bedeutung des Kulinariktourismus in Österreich. In Bieger, T., Beritelli, P., Laesser, C. (Hrsg.), Schweizer Jahrbuch für Tourismus 2015/16: Gesellschaftlicher Wandel als Herausforderung im alpinen Tourismus (1-10). Berlin: Erich Schmidt Verlag.
-
[78]
Stöckl, A.F., Tischler, S., Bauer-Krösbacher, C., Koja, T., & Mathis, J.K. (2016): Does Wine Enhance the Attractiveness of a Destination?. In Bruwer, J., Lockshin, L., Corsi, A., Cohen, J., Hirche, M. (Hrsg.), Conference Proceedings, 9th Academy of Wine Business Research Conference (598-607). Adelaide: Academy of Wine Business Research.
-
[74]
Mathis, J., Tischler, S., Bauer-Krösbacher, C. (2015): Travel Motivations and Destination Choice Behaviour in Culinary Tourism – The Case of Austrian Travellers. In Department of Tourism, Munich University of Applied Sciences (Hrsg.), Consumer Behavior in Tourism Symposium 2015 (CBTS). Munich: Department of Tourism, Munich University of Applied Sciences.
-
[460]
Bauer-Krösbacher, C. (2015): Das Paradies so nah! Entwicklung von Gartentourismus in Niederösterreich. In Bieger, T., Beritelli, P., Laesser, C. (Hrsg.), Schweizer Jahrbuch für Tourismus 2014/15: Strategische Entwicklungen im alpinen Tourismus (143-156). Berlin: Erich Schmidt Verlag.
-
[457]
Edlinger, P., Bauer-Krösbacher, C. (2014): Internationale Trends im Museumsbereich. Wie reagieren österreichische Museen?. In Bieger, T., Beritelli, P., Laesser, C. (Hrsg.), Schweizer Jahrbuch für Tourismus 2013/14: Zukunftsgestaltung im alpinen Tourismus (35-44). Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Studiengangsleitung Tourismusmanagement & Freizeitwirtschaft
Prof.(FH) Mag. Claudia Bauer-Krösbacher, PhD
Prof.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.
Professorin Department of Business
Institut Internationaler Handel und Nachhaltige WirtschaftStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Personalmanagement
- Tourismusmanagement
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- International Business and Economic DiplomacyMaster of Arts in Business / Berufsbegleitend
- InformaticsBachelor of Science in Engineering / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
Enterprise 4.0 – Erfolg im digitalen Zeitalter
Department of Business
-
[1586]
Waiguny M.K.J, Kleiss, D. (2019): Sustainability and Diversity Labels in Job ads. In ICORIA (Hrsg.), ICORIA 2019 - Designing Experiences, Conference Proceedings. Amsterdam: ICORIA.
-
[261]
Schwand, C., Berger, C., Hartbach, S., Kleiss, D., Kotek, K., Kormann, G., Schachner, M., & Neuherz, C. (2011): Grundelemente der Verkaufsraumgestaltung: Die Suche nach dem Stern. In FH Campus Wien (Hrsg.), Tagungsband 5. Forschungsforum der österreichischen Fachhochschulen, 27.-28. April 2011 (-). Wien: FFH.
Prof.(FH) Denise Kleiss, MSc., MBA, B.A.KProfessorin Department of BusinessHon.Prof.(FH) Univ.Doz. Prof. Dr. Dipl.-Ing. Irfan Arikan
Professor Department of Business
Institut Tourismus, Wein Business und MarketingStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Tourismus
- Reiseleitung
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
[1327]
Arikan, I., Ünsever, I. (2020): Yavas Kent. In Detay Anatolia (Hrsg.), Yavaslik (39-68). Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık.
-
[1267]
Arikan, I., Ünsever, I. (2020): Importance of Tourism Equinox for Sustainable City Tourism. In Katsoni, V., Spyriadis, T. (Hrsg.), Cultural and Tourism Innovation in the Digital Era (447-459). Cham: Springer International Publishing.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-36342-0_35 -
[1244]
Arikan, A., Arikan, I. (2020): New Concepts Within the Scope of Tourism and Gastronomy. ATLAS Tourism and Leisure Review, 2019(3): 8-17.
-
[1307]
Arikan, I., Ergener, R. (2019): Pilgrims as Tourists or Tourists as Pilgrims-The Case of Anatolia. Journal of Tourism Quarterly, 1(1): 43-52.
-
[1188]
Arikan,I., Ünsever, I. (2019): Tourism Concepts within the Scope of Cittaslow Philosophy: (A “De Lege Feranda Study”). In Coskun, A., Selcuk, S. (Hrsg.), A Research on the Determination of Sustainable Local Development: Potential of Divriği for Cittaslow Membership," Cittaslow Turkey International Symposium LEAVE NO ONE BEHIND: Sustainable Development Goals Local Governments , 2018 (1-19). Ankara, Turkey: Detay Publications.
-
[1050]
Uysal, M., Icöz, O., Arikan,I. (2019): Genel (Turizm). In İçöz, O., Uysal, M. (Hrsg.), Turizm Ansiklopedisi (740). Ankara: Detay Yayıncılık.
-
[996]
Arikan, I., Ünsever, I. (2018): An Analysis of Tourism Development: Tourism Paradox, Tourism, Equinox and Tourism Detox. IJTEBS, International Journal of Tourism, Economics and Business Sciences, 2(2): 01-06.
-
[922]
Arikan, I., Arikan, A. (2018): Importance of Food Paradox, Food Equinox and Food detox for the Local Food Culture. In Yüksek, G., Lew, A., Othman, N., Coskun, I., Karagöz, D. (Hrsg.), THE 11th TOURISM OUTLOOK CONFERENCE Heritage Tourism beyond Borders and Civilizations Conference Proceedings (122). Eskisehir: Anadolu University Publications.
-
[880]
Arikan, I., Arikan, A. (2018): Cittaslow Philosophy in Yedi Bilgeler Winery-Turkey. In Katsoni, V., Velander, K. (Hrsg.), Innovative Approaches to Tourism and Leisure. Springer Proceedings in Business and Economics (351-361). Cham: Springer.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67603-6_27 -
[613]
Arikan, I., Ünsever, I., Halioui, S. (2016): Importance of Tourism Paradox, Tourism Equinox and Tourism Detox for Urban Environments. Acta Economica Et Turistica, 2(2): 101-236.
Doi: https://doi.org/10.1515/aet-2016-0019 -
[614]
Halioui, S., Arikan, I., Schmidt M. (2016): An Integrated Planning Framework for Sustainable Tourism: Case Study Tunisia. World Academy of Science, Engineering and Technology, Open Science Index 120, International Journal of Social and Business Sciences, 10(12): 4079-4082.
-
[612]
Arikan, I., Steckenbauer, G. (2016): Cultural Heritage Resources for Tourism, Two Countries – Two Approaches: A Comparative Analysis of Cultural Tourism Products in Turkey and Austria. In World Academy of Science, Engineering and Technology (Hrsg.), International Journal of Humanities and Social Sciences (1497). Paris, France: ICCHT 2016.
-
[474]
Katsoni, V., Arikan, I., Dündar, A. (2015): Tourism Strategic and Marketing Planning and Cultural Cooperation Channels Between Greece and Turkey. In Katsoni, V., Stratigea, A. (Hrsg.), Tourism and Culture in the Age of Innovation. Second International Conference IACuDiT, Athens 2015 (351-360). London: Springer International Publishing.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-27528-4_24 -
[175]
Arikan, I., Dündar, A., Edlinger, L. (2015): Is Cittaslow an Effective Model in Destination Development for Sustainable Tourism? A Case Study in Austria. In SCinTE 2015, Athens, Greece (Hrsg.), Proceedings of the International Conference SCience in TEchnology - ScinTE, November 5-7, Athens, Greece (22-25). Athens: SCinTE.
-
[178]
Arikan, I., Unsever, I. (2015): The Treatment is Within the Disease: Tourism Paradox, Tourism Equinox and Tourism Detox. In ITHMC (Hrsg.), Book of Abstracts, International Tourism and Hospitality Management Conference, Sarajevo (73). Sarajevo: ITHMC.
-
[200]
Arikan, I. (Hrsg.). (2015): Tourism Transportation. Ankara, Turkey: Detay Publications.
-
[180]
Arikan, I., Unsever, I. (2014): Reconstruction of Tourism:Tourism Detox. In Ajanovic, E., Caber, M., Yilmaz, Y. (Hrsg.), International Antalya Hospitality Tourism and Travel Research Conference Proceedings, Antalya, Turkey, 9-12 December 2014 (136-146 ref. 8). Antalya: Akdeniz University, Tourism Faculty.
-
[181]
Arikan, I., Unsever, I. (2014): The Trap vs. The Remedy-Tourism Paradox and Tourism Equinox. In Gracan, D., Ineson, E., Jankovic, S., Madzar, I., Rudez, H., Nestoroska, I., Paunovic, I., Jurdana, D., Vodeb, K. (Hrsg.), 22nd Biennial International Congress. Tourism and Hospitality Industry 2014, CONGRESS PROCEEDINGS. Trends in Tourism and Hospitality Industry, May 8-9, 2014, Opatija, Croatia (287-296). Opatija: University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management.
-
[182]
Arikan, I., Unsever, I., Yilmaz, H. (2013): Tourism Paradox vs. Sustainability: A Case from Turkey. In AHTMMC 2013 (Hrsg.), 3rd AHTMMC Conference Proceedings - 2013. 3rd Advances in Hospitality and Tourism Marketing & Management Conference, June 25-30, 2013, Taipei, Taiwan (108). Taipeh: AHTMMC 2013.
-
[183]
Arikan, I., Kaya, E. (2012): Sustainable Tourism Potential of Cunda (Alibey) Island: A Tourism Management Plan Proposal. In World Cultural Tourism Association (Hrsg.), Cultural Tourism: New Possibilities: Proceedings of the13th lnternational Joint World Cultural Tourism Conference, 12-14 October, 2012, Bangkok, Thailand (662-672). Bangkok: 13th International Joint World Cultural Tourism Conference 2012.
-
[184]
Arikan, I., Mulahasanovic, J. (2012): An Approach to Cultural Tourism Development in Sarajevo (Bosnia and Herzegovina). In Vitez University of Travnik (Hrsg.), 2nd International Conference. Economic System of the European Union and Accession of Bosnia & Herzegovina (338-345). Vitez: -.
-
[187]
Arikan, I. & Kaya, E., Kosan, K. (2011): Coruh Valley Tourism Development Plans. In Kandžija, V., Kumar, A. (Hrsg.), 8th International Conference - Economic Integrations, Competition and Cooperation, Opatija, Croatia (6-9). Opatija: University of Rijeka, Faculty of Economics.
-
[188]
Arikan, I., Kaya, E. (2009): The Bomonti Beer Factory: An Example of the Industrial Heritage Transformation Process. In CCSCT (Hrsg.), Cities As Creative Spaces For Cultural Tourism, Bogazici University, Istanbul, Turkey. Istanbul, Turkey: CCSCT.
-
[203]
Cakır, M., Arikan, I. (Hrsg.) (2009): Deutsch für den Tourismus. Eskisehir: Anadolu Üniversitesi Yay.
-
[11]
Arikan, I., Yüksek, G. (2009): Marketing Floating Islands as a Destination: A Field Study for Determination of Potential Demand and Consumer Expectations of Floating Islands. World Journal of Tourism, Leisure and Sports, 3(1): 44-52.
-
[199]
Arikan, I., Ahipasaoglu, H.S., Yüksek, G. (2008): Travel and Transport Management. In URAK (Hrsg.), Sustainable Competitive Advantage in the Tourism Industry. Tourism Strategies and Applications (291-305). Istanbul, Turkey: URAK.
-
[190]
Arikan, I., Aksöz, O. (2008): An Approach For Heritage Tourism Destination Development. In University of Zagreb, Faculty of Economics and Business (Hrsg.), An Enterprise Odyssey. International Conference Proceedings (1557-1567). Zagreb: University of Zagreb.
-
[193]
Arikan, I., Kaya, I. (2006): Public Relations and Marketing Communication Activities of a Five-Star Hotel in Istanbul. In Aktas, A., Kesgin, M., Cengiz, E., Yenialp, E. (Hrsg.), Turk-Kazakh International Tourism Conference 2006 : 20-26 November 2006, Alanya, Turkey : new perspectives and values in world tourism & tourism management in the future (1132-1143). Ankara: Detay Yayıncılık.
-
[191]
Arikan, I., Uca, S., Özer, G. (2006): Online Conference Management. In Kaynak, E., Harcar, T. (Hrsg.), IMDA International Management Development Research Yearbook 2006 (47-52). Hummelstown: The International Management Development Association (IMDA).
-
[192]
Arikan, I., Ahipasaoglu, S. (2005): Changes in Processes in Hotel Industry in Turkey. In Purdue University, Macao, China (Hrsg.), Conference report: International Conference on Destination Branding and Marketing for Regional Tourism Development, December 8-10 2005, Macau (630-631). Macao: Purdue University, Macao, China.
Doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.02.003 -
[201]
Arikan, I., Unsever, I. (Hrsg.). (2005): Kongre Turizmi. Istanbul: Dört Renk Basimevi.
-
[202]
Arikan, I. (2004): İş Seyahatleri / Business Travel. Istanbul: Ekin Publications.
-
[198]
Arikan, I. (1998): Protective and Readaptive Use of Cultural Heritage: Two Case Studies, Camondo (Galata) Residence in Istanbul and Althof Retz in Austria. In Korzay, M. (Hrsg.), Heritage/multicultural attractions and tourism: conference proceedings (1035-1046). Istanbul: Bogazici Uni.
Hon.Prof.(FH) Univ.Doz. Prof. Dr. Dipl.-Ing. Irfan ArikanAProfessor Department of BusinessDr. Claudia Dolezal, PhD, MSc, PGCert, PGCert, BA
Professorin Department of Business
Institut Tourismus, Wein Business und MarketingStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- Nachhaltige Entwicklung im Tourismus und die United Nations Sustainable Development Goals
- Tourismus und sozialer Wandel
- Destinationsentwicklung und Destinationsmanagement
- MarketingMaster of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Business AdministrationBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Financial Management (MSc.)Master of Science / Berufsbegleitend
-
[1426]
Dolezal, C., Novelli, M. (2020): Power in community-based tourism: empowerment and partnership in Bali. Journal of Sustainable Tourism.
Doi: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1838527 -
[1545]
Dolezal, C., Miezelyte, D. (2020): Volunteer Tourists and the SDGs in Bali: Agents of Development or Redundant Holiday-Makers?. Austrian Journal for South-East Asian Studies, 13(1): 117-124.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-0028 -
[1547]
Trupp, A., Dolezal, C. (2020): Tourism and the Sustainable Development Goals in Southeast Asia. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 13(1): 1-16.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-0026 -
[1548]
Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (Hrsg.). (2020): Tourism and Development in Southeast Asia. London: Routledge.
-
[1549]
Trupp, A., Dolezal, C., Bui, H. (2020): Mapping tourism, sustainability, and development in Southeast Asia. In Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (Hrsg.), Tourism and Development in Southeast Asia (3-22). London: Routledge.
-
[1550]
Bui, H., Dolezal, C. (2020): The tourism-development nexus in Southeast Asia: History and current issues. In Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (Hrsg.), Tourism and Development in Southeast Asia (23-40). London: Routledge.
-
[1551]
Dolezal, C., Trupp, A., Leepreecha, P. (2020): Researching tourism and development in Southeast Asia: Methodological insights. In Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (Hrsg.), Tourism and Development in Southeast Asia (41-56). London: Routledge.
-
[1552]
Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (2020): Tourism and development in Southeast Asia: Concluding remarks and future outlook. In Dolezal, C., Trupp, A., Bui, H. (Hrsg.), Tourism and Development in Southeast Asia (214-218). London: Routledge.
-
[1553]
Dolezal, C., Gudka, J. (2019): London’s “Unseen Tours”: Slumming or societal change in the city?. In Smith, A., Graham, A. (Hrsg.), Destination London: The territorial expansion of the visitor economy. (141-163). London: University of Westminster Press.
Doi: https://doi.org/10.16997/book35.g/ -
[1554]
Dolezal, C. (2018): Being in the field in Bali: A reflection on fieldwork relations in community-based tourism research. In Tucker, H., Jimura, T., Dixon, L. (Hrsg.), Tourism Ethnographies: Ethics, Methods, Application and Reflexivity (97-111). London: Routledge.
Doi: https://doi.org/10.4324/9781315162164 -
[1555]
Novelli, M., Klatte, N., Dolezal, C. (2016): The ASEAN community-based tourism standards: looking beyond certification. Tourism Planning & Development, 14(2): 216-281.
Doi: https://doi.org/10.1080/21568316.2016.1243146 -
[1556]
Dolezal, C. (2015): The tourism encounter in community-based tourism in Northern Thailand: Empty meeting ground or space for change?. Austrian Journal for South-East Asian Studies, 8(2): 165-186.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-2015.2-4 -
[1557]
Dolezal, C., Trupp, A. (2015): Tourism and Development in Southeast Asia. Austrian Journal for South-East Asian Studies, 8(2): 117-124.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-2015.2-1 -
[1558]
Dolezal, C., Burns, P. (2014): ABCD to CBT: Asset-Based Community Development’s Potential for Community-Based Tourism. Development in Practice, 25(1): 133-142.
Doi: https://doi.org/10.1080/09614524.2015.982075 -
[1559]
Dolezal, C. (2013): Community-Based Tourism in Bali: On the Road Towards Empowerment? An Interview with Djinaldi Gosana. Austrian Journal for South-East Asian Studies, 6 (2): 366-373.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-6.2-8 -
[1560]
Trupp, A., Dolezal, C. (2013): Mobilities in South-East Asia. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 6(2): 235-241.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-6.2-1 -
[1561]
Dolezal, C. (2011): Community-Based Tourism in Thailand: (Dis-)Illusions of Authenticity and the Necessity for Dynamic Concepts of Culture and Power. Austrian Journal of South-East Asian Studies, 4(1): 129-138.
Doi: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-4.1-7
Dr. Claudia Dolezal, PhD, MSc, PGCert, PGCert, BADProfessorin Department of BusinessHon.Prof.(FH) Dr. Elisa Hergueta-Covacho, E.H. Lic., MA
Professorin Department of Business
Institut Tourismus, Wein Business und Marketing- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
- Export-oriented ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
-
[942]
Hergueta-Covacho, E., Marfil-Carmona, R. (2018): Transiciones educomunicativas. Del Capitalismo Cognitivo a la educación líquida. In Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED (Hrsg.), La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI (93-111) (93-112). Madrid: Editorial UNED.
-
[943]
Camarero-Cano, L., Hergueta-Covacho, E., Villalonga-Gómez, C. (Hrsg.). (2018): Comunicar y educar en la ubicuidad. Aprendizaje móvil, Apps, y MOOCs desde una perspectiva inteRmetodológica ubicua. Zaragoza: Ediciones Egregius.
-
[944]
Lazo, M., Marfil-Carmona, R. & Hergueta-Covacho, E. (2016): Aplicación de las Redes Sociales en el aprendizaje en conectividad: uso del factor relacional en la dialéctica twitter. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, II: 304-319.
Doi: https://doi.org/10.30827/eticanet.v16i2.11926 -
[945]
Hergueta-Covacho, E., Marta Lazo, C., & Gabelas Barroso, J.A. (2016): Media Literacy and relational Inter-methodology implementation on MOOC. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2): 47-58.
Doi: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.4 -
[941]
Marta Lazo, C., Hergueta-Covacho, E. y Gabelas Barroso, J.A. (2016): Applying Intermethodological Concepts for Enhancing Media Literacy Competences. Journal of Universal Computer Science (J.UCS), vol. 22(1), 22(1): 37-54.
Doi: https://doi.org/10.3217/jucs-022-01-0037 -
[952]
Hergueta-Covacho, E., Levratto, V. (2015): Fomentar la inteligencia colectiva en la educación superior. Una experiencia educomunicativa en entornos virtuales. In Fueyo Gutiérrez, A., Rodríguez-Hoyos, C., Pérez Tornero, J. (Hrsg.), Los territorios de la Educación Mediática: experiencias en contextos educativos (-). Barcelona: Editorial UOC.
-
[946]
Marfil-Carmona, R., Hergueta-Covacho, E. & Villalonga Gómez, C. (2015): The Relational Factor as a strategic element in marketing communications. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 52: 33-46.
Doi: https://doi.org/10.7238/a.v0i52.2392 -
[953]
Hergueta-Covacho, E. (2015): ¿Cómo medir la intermetodología? Creación del cuestionario de Impacto Intermetodológico. In Peinado Miguel, F. (Hrsg.), Formación, perfil profesional y consumo de medios de alumnos en Comunicación (147-160). La Laguna: Cuadernos Artesanos de Comunicación, 77.
Doi: https://doi.org/10.4185/cac77 -
[954]
Hergueta-Covacho, E. (2014): Ser y estar en Twitter. Construyendo relaciones en comunidades de aprendizaje. In Cuadros Muñoz, R., Villatoro, J. (Hrsg.), Twitter en la enseñanza y aprendizaje del español (65-79). Málaga: Ediciones EdiEle.
-
[955]
Gabelas-Barroso, J., Marta-Lazo, C. & Hergueta-Covacho, E. (2013): Factor R-elacional como epicentro de las prácticas culturales digitales. In Aranda, D., Creus, A., Sánchez Navarro, J. (Hrsg.), Educación, medios digitales y cultura de la participación (-). Barcelona: Editorial UOC.
-
[947]
Barroso, J., Covacho, E.H., & Lazo, C. (2013): Phenomenological features of digital communication: interactivity, immersion and ubiquity. Sociedad de la Información, 44: 169-193.
Hon.Prof.(FH) Dr. Elisa Hergueta-Covacho, E.H. Lic., MAHProfessorin Department of BusinessProf.(FH) Dr. Dipl.-BW(FH) Albert Franz Stöckl, MA
Studiengangsleitung International Wine Business
Institut Tourismus, Wein Business und MarketingStandort
IMC International Campus PiaristengasseIMC Piaristengasse- International Wine BusinessBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Vollzeit
- Tourism and Leisure ManagementBachelor of Arts in Business / Berufsbegleitend
-
The Wine Lab
Projektleitung, Department of Business
-
[983]
Stoeckl, A., Lee, M., Tischler, S. (2019): Ignoring consumer science? Three cases from Austria about innovation, philosophies, gut feeling, and intuitive decision-making. In Santini, C., Cavicchi, A. (Hrsg.), Case Studies in the Wine Industry (63-74). Birmingham: Woodhead Publishing .
Doi: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100944-4.00005-7 -
[909]
Rinke, W., Stoeckl, A. (2017): Using Data Mining to Classify Terroir Specific Aromatic Profiles of True-To-Type Wines from Burgenland a District of Austria. In Academy of Wine Business Research (Hrsg.), Conference Proceedings, 10th International Conference of the Academy of Wine Business Research, July 25th to 28th, 2017, Sonoma State University, CA, USA (106). Rohnert Park, CA, USA: IJWBR.
-
[649]
Bauer-Krösbacher, C., Stoeckl, A., Tischler, S. (2017): Die kulinarische Attraktivität des Reiselands Österreich: Selbstbild v. Aussensicht. In Wagner, D., Mair, M., Stoeckl, A., Dreyer, A. (Hrsg.), Kulinarischer Tourismus und Weintourismus - Culinary and Wine Tourism Conference 2015 (125-134). Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13732-8_10 -
[78]
Stöckl, A.F., Tischler, S., Bauer-Krösbacher, C., Koja, T., & Mathis, J.K. (2016): Does Wine Enhance the Attractiveness of a Destination?. In Bruwer, J., Lockshin, L., Corsi, A., Cohen, J., Hirche, M. (Hrsg.), Conference Proceedings, 9th Academy of Wine Business Research Conference (598-607). Adelaide: Academy of Wine Business Research.
-
[974]
Wagner, D., Mair, M., Stoeckl, A., Dreyer, A. (Hrsg.). (2015): Kulinarischer Tourismus und Wein Tourismus - Culinary and Wine Tourism Conference 2015. Wiesbaden: Springer Gabler.
Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13732-8
Prof.(FH) Dr. Dipl.-BW(FH) Albert Franz Stöckl, MASStudiengangsleitung International Wine Business
Zulassung & Aufnahme – die nächsten Schritte
Sie haben einen Studiengang gefunden, der perfekt zu Ihnen passt? Sehr gut – das Wichtigste ist damit schon geschafft. Informieren Sie sich jetzt über die nächsten Schritte. Wir haben alle relevanten Informationen für Sie zusammengefasst.
Zugangsvoraussetzungen
Wir informieren Sie gerne darüber, welche Voraussetzungen Sie für die Bewerbung mitbringen müssen.
Aufnahmeverfahren
Vorbereitung ist alles – lesen Sie nach, wie das Aufnahmeverfahren im Detail aussehen wird.
Termine und Fristen
Welche Termine müssen Sie für Ihre Online-Bewerbung im Auge behalten? Verschaffen Sie sich einen Überblick.
Online Bewerben
Sie haben sich für einen unserer Studiengänge entschieden? Zuerst einmal: Gratulation und vielen Dank für Ihr Vertrauen! Gerne führen wir Sie Schritt für Schritt durch Ihre Online-Bewerbung.
Studienrelevante Termine
Sie planen gerne voraus und möchten wissen, wann Ihr Studiengang startet? Hier werden Sie fündig!
Zugangsvoraussetzungen
Welche Zugangsvoraussetzungen gelten für unsere Bachelor-Studiengänge?
Ein Bachelor-Studium setzt voraus, dass Sie über eine allgemeine Hochschulreife – also über die Matura oder eine gleichwertige Qualifikation – verfügen. Falls Sie diese Voraussetzung nicht erfüllen, können Sie sich im Bereich Studieren ohne Matura darüber informieren, wie Sie sich trotzdem für einen unserer Bachelor-Studiengänge qualifizieren können.
Sie verfügen über ein ausländisches Zeugnis der allgemeinen Hochschulreife?
Wir prüfen die Gleichwertigkeit mit der allgemeinen Hochschulreife gemäß § 4 FHSTG (Fachhochschul-Studiengesetz) idgF, sobald die Online-Bewerbung vollständig abgeschlossen ist. Falls die Gleichwertigkeit nicht gegeben ist, erhalten Sie von uns alle Informationen über die nötigen Ergänzungsprüfungen.
Müssen Sie während des Studiums eine berufliche Tätigkeit nachweisen?
Wir sind überzeugt: Eine enge Verknüpfung von Theorie und Praxis ist der Schlüssel zum Erfolg eines berufsbegleitenden Studiums. Daher sind im Studienplan Praktikumseinheiten fix vorgesehen. Wenn Sie allerdings einer einschlägigen Berufstätigkeit nachgehen, werden diese ECTS semesterweise angerechnet.
Andernfalls müssen Sie ein Praktikum im Ausmaß der jeweiligen ECTS-Workload erbringen: 1 ECTS entspricht dabei 25 Stunden.
Welchen Sprachnachweis benötigen Sie für unseren englischsprachigen Bachelor-Studiengang?
Wir werden Ihre Englischkenntnisse im Rahmen des Aufnahmegesprächs überprüfen. Gesonderte Zertifikate sind also nicht nötig.
Wichtig
Steht Ihnen der Präsenz- beziehungsweise Zivildienst noch bevor? Als männlicher Bewerber mit österreichischer Staatsbürgerschaft empfehlen wir Ihnen dringend, die Wehrpflicht noch vor dem Studium abzuleisten. So können Sie Ihr Studium ohne Unterbrechung durchführen und direkt nach dem Studium in das Berufsleben einsteigen.
Aufnahmeverfahren
Aufnahmegespräch
Wir möchten Sie gerne persönlich kennen lernen: Dazu ist im Rahmen der Online-Bewerbung ein Motivationsschreiben zu verfassen. Vorgegebene Fragen zu Ihren Beweggründen sind in eigens dafür vorgesehene Eingabefelder zu beantworten. Dieses Schreiben beinhaltet auch ein kurzes Essay zu einem studiengangsrelevanten Thema. Sie wählen eines der vorgeschlagenen Themen aus, führen eine Rechereche durch, bringen Ihren eigenen Standpunkt ein und beantworten die Fragestellungen dazu.
Als Grundlage für Ihr Aufnahmegespräch werden Ihr Motivationsschreiben und Ihre Ausarbeitungen zum studiengangsrelevanten Thema herangezogen. Jede Bewerberin und jeder Bewerber erhält die Möglichkeit, sich in einem Einzelgespräch, das in der Regel mit dem Studiengangsleiter bzw. der Studiengangsleiterin geführt wird, vorzustellen. Neben dem persönlichen Kennenlernen werden auch das ausgewählte Thema und die Argumentation im Motivationsschreiben diskutiert, sowie die Relevanz dieses Themas für den Studiengang erörtert.
Das Aufnahmegespräch findet in der Unterrichtssprache des Studiengangs statt und kann auch in begründeten Fällen mittels Videotelefonie durchgeführt werden.
Im Aufnahmeverfahren werden das Motivationsschreiben, der Essay und das Gespräch nach den inhaltlichen Aussagen, der Ausdruckskraft und der Argumentation bewertet.
Welche Aufnahmetermine gibt es?
Sie haben in der Regel die Wahl zwischen mehreren Aufnahmetagen, die mit Kontingenten hinterlegt sind. Im Zuge der Online-Bewerbung können Sie Ihren bevorzugten Termin auswählen. Um noch von der vollen Auswahl an Terminen profitieren zu können, empfehlen wir Ihnen, Ihre Bewerbung rechtzeitig durchzuführen.
Verschaffen Sie sich jetzt einen Überblick über die für Sie relevanten Termine:
Nachdem Sie Ihre Online Bewerbung erfolgreich abgeschlossen haben, wird Ihre Bewerbung auf Vollständigkeit und Richtigkeit geprüft. Sobald dieser Vorgang abgeschlossen ist, informieren wir Sie per E-Mail und bestätigen dabei auch den Aufnahmetermin.
Termine und Fristen
Ende der Bewerbungsfrist für EU StaatsbürgerInnen / Nachfrist | 31.03.2021 / 31.07.2021 |
---|---|
Ende der Bewerbungsfrist für Nicht-EU StaatsbürgerInnen | 31.03.2021 |
Fragen zum Studienangebot?
Studienberatung
Sie haben Fragen zu den Zugangsvoraussetzungen, zum Aufnahmeverfahren und Co? Unsere Studienberatung hilft Ihnen gerne weiter.
Diese Studiengänge könnten Sie auch interessieren

Export-oriented Management
Der Bachelor-Studiengang Export Oriented Management stattet Sie mit fundiertem BWL-Wissen und Kenntnissen im Bereich International Relations aus.

International Wine Business
Der Bachelor-Studiengang International Wine Business beinhaltet sowohl betriebswirtschaftliche als auch rechtliche, weinbauliche und önologische Aspekte.

Business Administration
Der Bachelor-Studiengang Business Administration vereint BWL und Management-Skills. Er bereitet Sie auf eine Karriere mit internationalen Chancen vor.

Unternehmensführung
Der Vollzeit-Bachelor-Studiengang Unternehmensführung bietet eine ausgewogene Mischung aus BWL und neuen IT-Technologien für Nachwuchsführungskräfte.